A felvezetben emltett risi hibn kvl nem is fogjuk mr sokat szidni a Formula 1 Championship Edition-t. PC-n mr fl vtizede nem lttunk F1 autversenyt, s a szguld cirkusz rajongjaknt vrben forg szemekkel tekintettnk a PS2-es gamerekre, akik vrl-vre mindig megkaptk az aktulis szezont feldolgoz hivatalos jtkot. Most, hogy a Gamekapocs is belpett a Playstation 3 felhasznlk krbe, felfrisslt ervel vetjk bele magunkat a szguld cirkusz vilgba.
A Formula 1 Championship Edition a FIA Formula One World Championship versenysorozat hivatalos, Playstation 3 exkluzv jtka. Az autk, a piltk s a plyk teljesen megegyeznek a 2006-os szezonban ltottakkal, az egyetlen klnbsg, hogy itt mi magunk pattanhatunk a voln mg! A jtkban feltn minden nv licenszelt, ami gyakorlatilag egyet jelent a minsggel. s ez a minsg ezttal tnyleg minsg, most nem egy olcs reklmjtkrl van sz. Aki imdja a Formula 1 vilgt, az ktsgtelenl pazarul fogja magt rezni, ha a frissen bejtott PS3-a mell beszerez egy pldnyt a jtkbl.

Lssuk szpen sorban, hogy mirt is kapott a Formula 1 Championship Edition ilyen magas rtkelst tlnk. A grafika az els elem, melyet csak dicsrni tudunk. Az autk s a krnyezet teljes rszletessggel jelenik meg, a PS3 hatalmas teljestmnye pedig gond nlkl mozgatja a t les textrkkal bevont poligonhalmazt. Az utols pixelig minden helyn van a jtkban, az autk csodaszpen csillognak a ragyog napfnyben, az jgenercis lighting effectek pedig mg csodlatosabb teszik az sszkpet. Termszetesen azrt nem fot-realisztikus megjelensrl beszlnk, s ha nem is hasznlja ki a frissen startolt konzol teljestmnyt, azrt az sszkp igencsak lepiplja a PC-n ltott autversenyek sznvonalt. Aminek kln rltnk a teszt sorn, hogy a kznsg ezttal nem paprmas emberkkbl, s nem is hanyagul odavetett sznes foltokbl, hanem igazi karakterekbl ll. Nem teljesen hromdimenzisak, nem is llnak fejenknt tbb szz poligonbl, de nagyon kzel kellett hajolni a TV-hez, ha gyenge pontot akartunk keresni a kivitelezskben.

Autszimultor lvn a legfontosabb szmunkra, hogy a lehet legjobban visszakapjuk a 300 kilomterrel repeszt ergpek adta lmnyt. A hangulatban nem sok kifogsolnival van – gyorstskor olyan lmnyt nyjt a jtk, mintha tnyleg tbb G er hatna rnk a fotelben lve, nagy sebessgnl pedig mg a tj is szpen elmosdik krlttnk. A realisztikussgra csak annak lehet panasza, aki easy arcade mdot vlaszt. A fkezs- s kormnyzs rsegtvel, a vasrnap dlutni tempra lltott ellenfelekkel nem nehz itt nyerni, fleg gy, hogy a kasztnit se kell flteni. Arcadeban thetjk-verhetjk az autt, meg se kottyan neki egy karambol, a sdergy s a fves puszta megltogatsa utn pedig gumink olyan, mintha most jtt volna a gyrbl. Szimultor mdban mr sokkal nehezebb helyt llni, itt termszetesen olyan hatsok rik az autt, mint az igazi versenyplyn. A gumi egy id utn elkopik, elveszti tapadst, az aut csszklni kezd, nehezebb lesz vele fordulni, a leszakad szlterel rontja az tfekvst, arrl nem is beszlve, hogy ilyenkor egy-egy hosszabb meccs alatt igencsak ajnlatos megltogatni a box utct.

A boxban tlttt id attl fgg, hogy milyen reakcival nyomogatjuk a kpernyn megjelen gombokat. Ez egy amolyan mini-game a jtkon bell. Ha gyesek vagyunk, akkor a szerelk villmgyorsan lecserlik a kerekeket, s megtankoljk az autt, ha kicsit gyetlenebbek, akkor pedig rtkes msodperceket veszthetnk bambasgunkkal.
rdemes rviden megemlteni a karrier mdot. Brmelyik versenyzt kivlasztva elindulhatunk a vilg legjobb pilti ellen, az edzseken s a futamokon nyjtott teljestmnynk pedig befolysolja hrnevnket, s persze runkat. Ha gylnek a trfek, akkor a befektetk egyre tbb dicsr emailt kldenek, a reklmozk pedig sorban llnak, hogy kibrelhessk verdnkon a mregdrga hirdetsi helyeket. A legjobb elem, hogy ha dobogs helyezst rnk el, akkor vgignzhetjk, ahogy piltnk felllva a pdiumra tveszi a serleget, majd pezsgvel locsolja az nneplsre sszegylt embersereget. Mi ez, ha nem igazi Formula 1 lmny?

Ahogy a valsgban, a jtkban is van szabadedzs, idmr futam, felvezet kr, s minden aprsg, mely megelzi a tnyleges start pillanatt. Fantasztikus lmny, hogy komolyabb szintre rve magunknak kell kitapasztalnunk, hogy milyen belltsok esnek kzre a legjobban, s milyen finomhangolsokkal lehet a legnagyobb teljestmnyt kihozni autnkbl. A teljes szimulci mdot vlasztva kln kihvs, ha pldul esre ll az id. Mi van, ha a futam kzepn elkezd szakadni az es? s ha utna pr perccel elll? Milyen gumit ajnlatos hasznlni? Hogyan rdemes belni az aut belltsait? J krds mi? Pontosan az ilyen aprsgok miatt olyan lmnyds a Sony j F1 jtka.

Az anyag tmogatja a mozgsrzkels Sixaxis kontrollert, br sajt tapasztalataim alapjn n inkbb a szoksos stickes kormnyzst ajnlom mindenkinek. A kontroller formja s klasszikus kialaktsa nem nyjt olyan lmnyt, mint pldul a Wiimote, s technikailag sincsen olyan szinten – br ezen lltsomat a kommentek kztt btran meg lehet cfolni. A Motorstorm-nl s itt is csalds volt a Sixaxis, de azrt mg nem kell eltemetni!

A gp elleni kzdelem hamar unalmass vlik, a belltsokat s a rsegt lehetsgeket pedig sehogy sem lehet jl eltallni, hogy az tnyleg passzoljon vezetsi skilljeinkhez. Viszont pont ilyen gondokra orvossg a multiplayer md. A Playstation Network-n 12 rsztvevs futamokon lehet indulni, ami egy kicsit nyomaszt a Grand Prix megszokott 22 fs felhozatalhoz kpest. Summa-summarum, aki rendszeresen kveti a Formula 1 versenyek esemnyeit, s kitartan fleli Palik Laci szakkommentrjt, az nem sok rosszat fog mondani a jtkra. Nehz irnytani? Csszkl az aut? Hzs az 56 krs futam? Unalmas az idmr? breszt csm, ez egy szimultor, ez a Formula 1! Aki imdja ezt a vilgot, az a jtkban sem fog sok kivetnivalt tallni.