A Tenchu Z-t az amerikai IGN magazin 5.2 pontra rtkelte, a Gamespot 4.9-et adott neki, mg a Team Xbox csapata 6.1-et. A legkritikusabb az Eurogamer volt, megltsuk szerint mindssze 3 pontot rdemel a maximlis 10-bl. Senki nem szereti a ninjkat? Vagy tnyleg ilyen pocsk lenne a jtk? Ennek muszj utnanzni! (Gamekapocs)
A Microsoft Game Studios nem erltette tl az Xbox 360 nyri jtkfelhozatalt. Mindssze hrom sajt gyrts nevet dobtak piacra jliusban, ezek a Tenchu Z, a Project Sylpheed, s a Vampire Rain cmekre hallgatnak. A sok third party fejleszts mellett a Microsoft-tl augusztusban jn mg a Too Human s a Blue Dragon is, m most inkbb koncentrljunk a jelenre, s lessk meg, hogyan sikerlt a Tenchu Z!
A jtkot a Microsoft megbzsbl az Armored Core, a Tenchu, az Otogi, s a Lost Kingdoms sorozatok fejlesztje, a japn From Software ksztette, ezttal csak s kizrlag Xbox 360 konzolra. Kicsit szgyellem magam, de korbban nem prbltam ki egyik Tenchu-t sem, pedig elz epizdjai PSOne-ra, PS2-re, Xbox-ra, st Nintendo DS-re is megjelentek. Oda se neki, legalbb megvan az jdonsg varzsa!
A Tenchu Z egy kls nzetes, sunnyogs, lopakods, kardozs akcijtk, melyben clunk nem kevesebb, mint felkzdeni magunkat a tvol-kelet legrettegettebb orgyilkosai kz. Fszereplnk az Azuma Shinobi harcmvszeti ryu egyik kivl tagja, mestere pedig nem ms, mint a legends Rikimaru szamurj. Az Ogawara kln szemlyben gonosz ellensg fenyegeti klnunkat, s annak legends vezetjt, Goda Matsunoshin mestert. A mi feladatunk, hogy Rikimaru utastsai szerint megelzzk az Ogawara kln tmadst, s bellrl szedjk szt az ellensg csapatt.
sszesen 50 klnfle kldetst kell vgrehajtanunk, hogy biztonsgban tudhassuk klnunkat, s az reg Matsunoshin-t. A feladatokat akr egyszerre hrom bartunkkal is megoldhatjuk, m osztott kperny hjn erre csak system link-en, vagy Xbox LIVE-on keresztl nylik lehetsgnk. Kldetseink kzt akad szabotzs, tmad akci, de nem ritka a tszments s a kmkeds sem.
Ha sikeresen teljestettk a megbzst, akkor a faluba kerlnk vissza. Igaz, falunak csak igen j indulattal lehet nevezni azt a hrom viskt, ami krbevesz minket, de legalbb le tudunk pihenni egy pr percre. Itt j kombkat s skill-eket sajtthatunk el, a mestertl kapott aranyrt pedig j ruht, szandlt, s mindenfle felszerelst vsrolhatunk. Fszereplnket teljesen testre lehet szabni, a jtk indtsa utn mg a nemt s a kinzett is mi llthatjuk be. Vehetnk ruht, slat, maszkot, kendt, katana tartt, s mindenfle kis sztyt, mely elengedhetetlen egy profi ninjnak.
A jtkmenetre mindent lehet mondani, csak azt nem, hogy igazn izgalmas. A faluban megkapjuk a kldetst, legalbb hromszor nyugtzzuk is, hogy tnyleg el akarjuk vllalni, egy rvid tltkperny utn pedig mris az ellensg tbornak kapuinl vagyunk. Bemegynk, lekardozunk mindenkit, bezsebeljk a jutalmat, s mr ismt a faluban is talljuk magunkat, ahol kezddik az egsz ellrl. Nincs semmi tvezet, a kldetsek csak a mester gondolataiban alkotnak egy teljes egszet, neknk jtkosoknak a feladatunk csak a minl nagyobb vrfrd megrendezse. A Tenchu Z-nek ezt a rszt csnyn elbaltztk, sokkal rdekesebb lett volna, ha (csnya szval lve) lemsoljk pldul a Jade Empire jtkmenett. gy olyan snassz az egsz.
Az akcikat persze nem csak gy lehet vgrehajtani, hogy berohanunk az ellensg kz, s lekardozunk mindenkit. Sokkal stlusosabb ennl, ha lopakodunk, sunyulunk, s szrevtlenl tesszk a dolgunkat – elvgre ninjk volnnk, vagy mik! A kperny bal als sarkban az leternl lthatjuk, hogy ppen mekkora zajt csapunk, mennyire vagyunk feltnek, s mekkora az eslye, hogy szrevegyenek. rtelemszeren, ha guggolva, a fal mellett, rnykban kzlekednk, akkor vagyunk a legnagyobb biztonsgban, ilyenkor akr oda is osonhatunk az r mg, s egy laza mozdulattal eltrhetjk a nyakt. A Ki Meter tjkoztat minket tovbb arrl is, hogy ha meghallottak minket ellenfeleink, vagy ha bdsek vagyunk. Ez utbbi felettbb rdekes, ugyanis ha beesnk mondjuk a mocsrba, akkor a szag rnk ragad, gy knnyebben ki lehet minket szrni. Ilyenkor ajnlatos gyorsan megfrdeni, vagy elnyomni a kellemetlen illatanyagokat valami parfmmel.
A jobb als sarokban a fegyverek s a trgyak lthatak. A legtbbet a katant fogjuk hasznlni, de olykor akad itt dobcsillag, vagy nyl is. A ninja rope is hasznos cucc, ennek a ktlnek a segtsgvel a magas falakon tudunk tmszni. A plyn olyan cuccok tallhatunk mg, mint sti, letelixr, parfm, vagy ndszl – ez utbbi a vz alatti levegvtelt teszi lehetv.
rdemes pr szt ejteni fszereplnk mozgsrl is, a ninja lthez ugyanis hozztartozik, hogy ne tusk mdjra kzlekedjnk az ellensges terleteken. Ficknk nagyon vagny lett, futs kzben mlyen elrehajol, jobb karjt pedig a htn lv kard nyeln tartja folyamatosan, gy kszlve fel a r leselked veszlyekre. Ezen kvl tud mg stlni, guggolni, szaltzni s ugrani is, noha ennyibl sajnos nagyjbl ki is fjt a testkultrja. Van viszont plafonon mszs s Prince of Persia stlus falon futs, meg egyb kaszkadrmutatvny is, br ezek a jtk elejn mg nem rhetek el – gy biztos sokan eltemetik a jtkot az els kpkockk utn.
A grafika nem kifejezetten ronda, tele van nyomva mindenfle modern fnyeffekttel, a vz szpen tkrzdik, br az sszkp mgis elg gyatra lett. A jtk leginkbb egy PS2-es port rncfelvarrsra hasonlt, nem mondhat igazn nextgen-nek. A mestersges intelligencia a bka feneke alatt van, az ellensgek borzalmasan hlyk. Ha rnykba vagyunk, gyakorlatilag akkor se vesznek szre, ha rlpnk a lbukra, de ha rnk st a fny, akkor mr 100 mterrl is kiszrnak. Harc kzben nha hajlamosak megfordulni, s httal llni neknk, de az se ritka, hogy meneklni kezdenek. Ilyenkor kisbaba mdjra, magasan lblt karokkal rohannak el tlnk, s srn elfordul, hogy beletkznek egy-egy falba, vagy ajtkeretbe. Nincs teht nagy kihvs, taln egyedl akkor, ha insane nehzsgi fokozatra vltunk.
A jtk egsz felptse olyan, mintha egy felturbzott PS2-n jtszannk, nem is Xbox 360-on. A tltkpernyk a 90-es vekben divatos statikus rendszerben kszltek, a karakterek viszonylag kevs poligonbl llnak, a vr pedig szgletesen frcsg. Az irnyts kicsit nehzkes, fleg az FPS mdban val clzsnl, de az ellenfeleket se knny mindig lekardozni.
Remek jtk lehetett volna a Tenchu Z, de most kicsit mellfogtak. Egy nextgen vr Xbox 360 tulajdonosnak nem erre van szksge, ide pergbb akci, szebb grafika, tgondoltabb jtkmenet kellett volna, ezek nlkl pedig sajnos igencsak lvezhetetlen az egsz. Az egyetlen dolog, ami megmenti a jtkot, az a hamisthatatlan tvol-keleti hangulat, a ninjk klnleges vilga, s az eredeti, japn szinkron!