Mr stt van. Egyedl lk a szobban. Csak a monitor s egy kislmpa szolgltat nmi fnnyel a fekete szobban. Senki nincs itt, mindenki elment valahova. n meg csak nzem a kikerlt kpeket s videkat s fohszkodom, hogy legyen mr 2008 sze. Ekkor jelenik meg ugyanis a poszt-apokaliptikus csodajtk harmadik rsze, a Fallout 3. Sokak sszeszortott foggal, flve tekintenek az j rszre s a Bethesdra: „El fogja szrni!”, „J lesz az, csak modernebb kntst kap!”, „Nincs benne krkre osztott csata? Rgen rossz…” s hasonszr trsaik. Na, igen, a legutbbi jtkuk, az Oblivion utn volt s van mitl tartani. Azta kiderlt sok rdekes informci, melybl mr rdemes elzetest rni, mely, mint konstatlhatjtok meg is trtnt.
Szp j vilg…
Trtnet szerint 200 vvel jrunk az els rsz utn, 30-cal a msodik utn, egszen pontosan 2277 lenne rrva egy naptrra, ha maradt volna nyomda, ami csinlt volna ilyet. Ez alapjn nem kerlt sor sem a Fallout Tactics, sem a Fallout: Brotherhood of Steel esemnyeire sem. Bethesda berkein bell dolgoz fejlesztk az els rszt vettk alapul, prgettek egyet az id kerekn s most azt prbljk kitallni, hogy mi trtnhetett ez alatt a 200 v alatt, hogyan vltozhatott meg a vilg.

Mi, jtkosok, pp most szletnk meg a 101. menedk mlyn. Anynk sajnos belehal a szlsbe. Apnk maszkkal az arcn abbl a clbl, hogy jszlttknt megszerezzk els lmnynket, odanyom egy DNS analizl gpezethez. Jtktechnikai szempontbl ekkor van lehetsgnk belltani, hogy szeretnnk kinzni: nem, etnikum, alkat, fizikum, stb. (Csak humnt indthatunk, gy zld, mutnsra vgyk most elkeseredve a szoba sarkba hzdhatnak…) Aztn lerntja magrl az arcot s lss csodt: a belltott rtkeket kapjuk meg, csak ppen az reg kiadst. Ez most nem tudom mirt nagy fcsr, de mindenhol ezt rtk le, no mindegy. Kis lurkknt szaladglunk, ldeglnk a menedk biztonsgban, amikor egy napon tallunk egy „You’re Special!” c. knyvet. Hopp, ha mr itt vagyunk a S.P.E.C.I.A.L. rendszert alkalmazva lltsuk be kpessgeinket is. A S.P.E.C.I.A.L. egy olyan rendszer, melyet annak idejn a Black Isle tallt ki s minden tren korszakalkot volt. Ezttal 14 kpessgnk lesz, ezek kzl egszen pontosan hrmat vlaszthatunk ki. Ezekben vagyunk jobbak a tbbihez kpest, gyorsabban fognak fejldni a maradknl. Ezen fell megmaradtak a j reg Perkek is, melyeket minden msodik szinten kapunk meg. Ezek specilis bnuszokat adnak bizonyos helyzetekben. Mellettk vannak mg az n. Traitek, melyek pozitv vagy negatv hatssal lehetnek rnk. Elsre nagyon bonyolultan hangzik, de szerintem ez az eddigi legjobb rendszer, amit kitalltak, lesben nagyon jl hasznlhat s knny eligazodni rajta.

Termszetesen mindenben kivl tudssal rendelkez szakrtt nem lehet sszehozni, nem alkothatunk Supermant megszgyent hsket, de sok egyedi, klnfle jtkstlushoz remekl alkalmazhat karaktert kszthetnk. 20-as szintlimit ellenre remek jrajtszhatsgot garantl ez a rsze a jtknak. Haladjunk a korral! 10 vesen kapjuk meg letnk els cszlijt, a j reg BB Gun-t s a hres PIP-BOY j verzijt, a 3000-t is. Utbbi szolgl menknt: belltsok, trkpek s jdonsgknt ezzel foghatunk be klnbz rdiadkat, hallgathatunk a Bethesda ltal licencelt ’40-es, ’50-es vek zenit, vagy ha olyan adst fogunk, akr extra kldetst is kaphatunk. 16 vesen jn a szintfelmrs. Ekkor llthatjuk be a kpessgeinket a G.O.A.T (Generalied Occupational Aptitude Test) rendszer segtsgvel. 19 vesen aztn hirtelen felindulsbl apnk kilovagol a pusztasgba, nem tudni mirt. Mi pedig megynk, hogy megtalljuk t.
A vilg, mely krlvesz minket.
A jtkmotor alapjt a mr emltett Oblivion adja, melyet ersen talaktottak s jelenleg is alaktanak. Vltakoz napszakokban s idjrsi vltozsokban sem lesz mr hiny. Sikerlt a motort talaktani, gy DirectX 10-es kpessgekkel is felvrteztk.

Egyb tren is (nagy rmmre) tbb fontos vltozst vghezvittek. Elszr is a ronda fejeknek mondhatunk bcst, sokkal rszletesebb s kidolgozottabb arcokkal tallkozhatunk utunk sorn, mint a mr gy is sokszor emlegetett Oblivionban. A bejrhat vilg valamivel kisebb lesz, mint az Elder Scroll’s 4-beli, kevesebb lesz az NPC is, de k sokkal lethbben fognak viselkedni, lni, hla az tdolgozott Radiant AI-nak. lltlag nem lesznek olyan helyzetek, hogy a „mintha ismernlek” effektus ugrik be egy arcnl, mivel kt hzzal arrbb lttuk egy msik emberen. Tbbfle szinkronhang is lesz, illetve majdnem mindenki meglhet lesz (szadistk elnyben). Gyerekeket is terveznek a jtkba, de egyelre mg nem eldnttt, hogy ket lehet-e bntani (korbban ebbl mr volt gond). Amerika keleti partjn bklszhatunk majd, lesznek klnfle teleplsek, vroskk, Washington nevezetes emlkmvei is felismerhetk egy-kt rajzon, csatorna- s metrhlzatok futjk be a felszn alatti vilgot. Autnk s vezethet jrmvek nem lesznek, az utazsokat klnbz pontok kztt fldalattival tehetjk meg. Msik kritikus pont, ami tdolgozsra kerlt, hogy VGRE a szrnyek nem lpnek velnk egytt szintet. A fejlesztk meghallgattk a sok negatv kritikt ezzel a rsszel kapcsolatban, gy egy egrrntssal a kukba dobtk az egszet. Tovbb az alapjaitl jragondoltk s tdolgoztk a TPS nzetet is, mivel azt is sok lehz kritika rte. Elvileg a jtkot bels s kls nzetbl is egyarnt knyelmesen vgigjtszhatjuk. Izometrikus nzet ugye nem lesz, de lehetsgnk lesz eltvoltani a TPS nzetben a kamert. Ht, majd megltjuk.
Nem ilyen vilgot kpzeltl.
E vilgban az let veszlyes, meg kell vdennk magunkat mindenkitl. Erre biztostott harcrendszernek a neve a V.A.T.S. (Vault-Tec Assisted Targeting). Ha valahol, akkor itt kezd rezegni a lc. Megmaradnak az akcipontjaink (tovbbiakban AP), melyeket arra hasznlhatunk fel, hogy meglltsuk az idt s knyelmesen vgignzzk a lehetsgeinket, hogy a legmegfelelbb mozdulatsort tehessk meg. Itt jelenik meg a szzalkos clrendszer is, ami ismers lehet a rgi jtkbl. Kpessgnk s a tvolsg fggvnyben szmtdnak az rtkek, hogy mennyi eslynk van eltallni az egyes testrszeket. rdemes lehet fontosabb rszeket clozni, mivel ha lbon lvnk valakit, akkor az mr nem fog tudni elszaladni, ha a fegyvert tart kezt trafljuk el, akkor nem fog tudni azzal harcolni, stb. Ha elhasznltuk az AP-ket, akkor azok idvel visszatltdnek. Lhetnk persze vals idben is, de akkor lassabb lesz az AP visszatltds. Ez azt jelenti, hogy lehet RPG-knt s FPS-knt is jtszani, lthat, hogy melyik a hatkonyabb.

A jtk megtartotta szatirikus mivoltt is. Hatalmas roncsolsokat, vgtaglevlsokat, s tmnytelen vrt fogunk ltni, ha megfelelen nagy mordllyal lvldznk az ellenfelekre vagy sikerl valamilyen kritikus tallatot bevinni. A Fallout 3 nagy valsznsggel M (Mature) kategrij besorolst fog kapni. Ebbl sok minden kvetkeztetst le lehet vonni… Az mg krdses, hogy vgig lehet-e vinni majd a jtkot egy pisztoly elslse nlkl is, csupn diplomciai kszsgnket alkalmazva. Az mr tny, hogy megprblnak minl tbb kldetst gy megalkotni, hogy tbbfle mdon, gy akr flbemsz beszdnkkel is megoldani, de a teljes jtk pacifista vgigjtszsrl egyelre senki nem nyilatkozott teljes hatrozottsggal. A vilgban lk hozznk val viszonyt egybknt is ki lehet hasznlni, mivel megmarad a Karma rendszer is. Szintlpskor klnbz cmeket is kaphatunk az egyes tettekbl megllaptott pontok alapjn.
War, war never changes…
Gyors infradat, amiket csak egymondatosak, mivel bvebb informci jelenleg nincs rluk: 9-12 fle befejezssel szmolhatunk, valsznstem, hogy ezt a rszt is sokszor fogjuk elvenni. Az Oblivionhoz hasonlan a jtk itt is ktetlen lesz, de vannak kvetkezmnyek. Nem lphetnk be egyszerre minden trsulsba, chbe. Az Oblivionban lv, egyszerre vagyok hatalmas varzsl, izmos pnclos lovag s lopakod mestertolvaj fle jtkmdot el lehet felejteni! Trsaink is lesznek lltlag, akik csatlakozhatnak hozznk s segthetnek a kldetsek megoldsban, illetve felbrelhetk, mint az els rszben. Lesz kutya is a jtkban (Dogmeat?!). Rengeteg drogot is tartalmaz a jtk, amivel telipumplhatjuk magunkat. (Br n sosem hasznltam ket, j ron el lehetett adni.) Tbbjtkos rsz s dem sem lesz a jelenlegi tervek szerint. Megjelens vrhatan 2008 sze, PC-n, PS3-on s Xbox360-on. Addig is rdemes elvenni az elz kt rszt, csak ajnlani tudom mindenkinek.