Visszatrs a sugrz „paradicsomba” (Gamestar)
ELZETES
A csernobili katasztrfa az egsz vilgot megrzta – elgondolkodtunk, mi mindent tettnk, hogy idig jussunk. Lttuk mr a kvetkezmnyt a katasztrfnak, de rengeteg krdsnk van. Ezek nagy rsze most vlaszra tall.
Mostanra taln mr mindenkinek sikerlt vgigvinnie a S.T.A.L.K.E.R.-t. A fejlesztk, felocsdva a megjelens okozta rmittas mmorbl, joggal felttelezhettk, hogy hamarosan jdonslt kalandokra lesz szksge a jtkosok tmkelegnek. Nem is kellett sokat vrni, hiszen mris bemutatkozik a dics folytats, a S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky.
Els pillanatban kicsit sajnltuk, hogy nem S.T.A.L.K.E.R. 2-es felirat fogadott minket, de aztn elkezdtnk gondolkodni: vajon milyen is lehetett volna az a msodik rsz, amely alig nhny hnappal az eredeti jtk utn bemutatkozik? Ht, ersen kiegszts szagnak titullhatnnk. Ha mr itt tartunk, fontos, hogy ezt a rszt nem skatulyzhatjuk be egy egyszer kiegszts szorongat keretbe - hamarosan kiderl, hogy mirt.
Ismeretlen ismersk
Az eredeti zna terlete nem sokban vltozik, de tbb olyan helyszn lesz, amelyet eddig mg nem lthattunk. Jval mlyebbre tekinthetnk a terletekben, megjelennek gigantikusabb termek, ptmnyek, amelyek rszletesebben is lettek kidolgozva. A legrdekesebb helyek az tdolgozott Red Forest s Limansk elveszett vrosa lesznek, ezekrl bvebben azonban csak a ksbbiekben olvashatunk. Ellenttben az elz rsszel, most nem jrklhatunk a szellemvrosban, Pripjatyban, az alatta elhelyezked titokzatos fld alatti rendszernek viszont minden ngyzetcentijt t fogjuk vizsglni. Az ismers helyek is msok lesznek egy csppet, hiszen mgiscsak egy vvel korbban vagyunk ott. Emellett pedig jval aktvabbak lesznek az anomlik, jval tbb szerkezet lesz mkdkpes. A fhs egy zsoldos stalker, aki akarata ellenre is belekeveredik a zna kialakul esemnyinek rengetegbe. Strelok els ltogatsa megzavarta a znt, s ezltal a kitrsek gyakrabban jelentkeznek s egyre ltvnyosabb radioaktv esemnyek trtnnek. Clunk Strelokot megtallni s meglltani, hiszen lnyegben csak ez menthet meg mindenkit a totlis pusztulstl.
Vltozsok kora
Mennyire vltoznak a dolgok az eredetihez kpest? A mestersges intelligencia pldul sokkal fejlettebb lesz, tbb olyan dologra is kpes lesz, amit be akartak tenni az eredeti jtkba, de vgl is id hinyban (hm? :) ) nem sikerlt megoldani. Ilyen tbbek kztt, hogy most mr grntokkal is doblzik az ellen, vagy mondjuk, sokkal kifinomultabb taktikkkal munklkodnak majd. Az animcis rendszert totlisan talaktottk, a mozgsok finomabbak lettek, tbbfzisak, vagyis jval lethbbek. A karakterek kidolgozsa is nagyon sokat vltozott. Rszletesebbek lesznek, a technolgit teljesen trtk, vagyis kevesebb lesz rajtuk a „lap" - taln a gitros src hangszere sem lesz annyira m... A rajongk visszajelzse alapjn gy fest, hogy muszj volt tdolgozni a kezelfelletet, illetve a PDA rendszert, gy jval kezelhetbb lesz a jtk. Cskkentettk az ikonok szmt, gy jobb a lthatsg is, semmikppen sem lesz annyira zsufi. Hat teljesen j fegyverrel lesz dolgunk a pisztolytl a gppuskig. A fegyverek bvtsi mechanizmusa sokat fejldtt, gyakorlatilag perszonalizlhatunk bizonyos modelleket. Lesznek norml, egyszerbb fegyverek, amelyeket fleg a jtkban tallhat NPC-ktl lehet elszedni, valamint specilisak, amelyek megszerzshez el kell rni bizonyos szinteket, clokat. Minden specilis fegyverhez 10 modifikci szerezhet be, ezzel is egyediv tehetjk a kszlket. Javthatk s precizitsban fejleszthetk lesznek, vagyis lnyegben a jtkos kialakthatja azt a fegyvert, amely legjobban fekszik neki.
Az A-Life rendszer komoly talakulson ment t!
A f konfliktus a csoportosulsok kztt lesz ezttal. Nyilvn nem kell gigantikus, tbb ezer fs csatra gondolni, de nagyobbak lesznek, mint korbban, az biztos. „A zna egybknt is tl veszlyes, nem kell ott felldozni annyi embert" - magyarzzk a fejlesztk... A legnagyobb llegzetvtel sszecsaps egyrtelmen az lesz, amelyben Limansk elveszett vrosrt harcolunk - ez egyben a legvgs kzdelem szntere is. A kt legersebb csoportosuls prbaja lesz ez, a Duty s a Freedom. A csapatok lett teljes egszben az A-Life irnytja. Minden kihatssal van mindenre, jobban s kevsb is belekontrkodhatunk a trtnsekbe. A jtkos ezttal haladhat a trtnet szerint, vagy rszese lehet egy letmdnak, amelyet kitanulhat, megismerhet. Ahhoz azonban, hogy a legvgs sszecsapsnak rszesei lehessnk, vagyis vgig tudjuk vinni a jtkot, mindenkppen csatlakozni kell valahova, s gyengteni kell legnagyobb ellenfeledet. j szrnyikk is megjelennek majd, de a lnyeg, hogy a programozk dolgoznak egy kis interaktivitson ezen a tren is: psy-kpessgek, lebegs, trgyak, fizika hasznlata - szval rdekes is lehet, ha mindez sszejn.
Legnagyobb bnatunkra gy fest, hogy mg most sem lesz co-op md - a fejlesztk elmondsa szerint a mai gpeken lehetetlen vals idben annyi adatot mozgatni, amely lehetv tenn, hogy az A-Life minden elemt tadjk egymsnak a jtkosok. Jrmvek viszont elfordulnak majd a multi mdban, s ha a megjelens utni visszajelzsek pozitvak, kifejezetten a jrmvekre alapozva ksztenek egy specilis multi mdot. Sajnlatos mdon a GSC nem tanult korbbi hibjbl, s elszltk magukat: mr most elrultk a megjelensi idejt, mely 2008 els fele lett. Kifejezetten kijelentettk, hogy semmilyen kss nem lesz bejelentve - nos, ismerve a jtk trtnelmet, kicsit tartok ezen kijelentstl, de legyen nekik igazuk!
A cikket teljes terjedelmben a GameStar magazinban olvashatod!