The Settlers: Rise of an Empire
Turb B. 2007.08.26. 11:00
A tavalyi nyr vgn boltokba kerlt The Settlers II: The Next Generation kellemes meglepets volt szmunkra. Nem vrtunk tle sokat, mgis sikerlt feleleventenie egy kiss a j reg Settlers-sorozat hangulatt, radsknt talpra is lltotta az idkzben hanyatlani kezd szrit. (Gamekapocs)
A trhet harmadik s negyedik rsz utn megjelent Heritage of Kings alcmet visel „tdik epizd” ugyanis bebizonytotta: nem lesz mindenbl arany, amihez a kzkedvelt Ubisoft keze r. Flrerts ne essk! A maga nemben remek stratgia volt a 2005-s jtk, csak ppen hangulata nem volt s jtani sem nagyon tudott. A sorozat trtnelmben teht igazi mlypontot jelentett az tdik Settlers, azonban a ksztk szerencsjre a msodik rszt feldolgoz The Next Generation remek szereplse utn eslyt adtunk nekik, hogy a hatodik felvonssal helyrehozzk hibikat.

A The Settlers: Rise of an Empire fejlesztst jfent a Blue Byte vgzi, a kiadsrt pedig ismtelten a Ubisoft felel: jobb esetben valsznleg a jtkosok szemben mr ez a prosts elvinn a htn a jtkot, azonban az tdik rsz utn erre vajmi kevs esly van. A cm vgleges vltozata szeptemberben kerl boltokba, addig is pedig elrhet egy nyilvnos bta, melyben az oktatkldets mellett ngy trkp segtsgvel tehetjk prbra a jtk tbbjtkos mdjt. Fontos megjegyezni, hogy a jtk mr krlbell 90 szzalkos kszltsgben ll, gy mr tnyleg csak az utols simtsok vannak htra a munklatok befejezsig: a kisebb bakikon kvl mgis jl jtszhat, kezelhet s problmamentesen fut tesztverzit kapunk – egyedl a Ubi.com-os hozzfrsnk megkeresse jelentett nagy gondot tesztelsnl.

Elsknt fog szembetnni taln a kprzatos grafika: trtnelmi stratgik kzl az egyik legszebb darab a Settlers VI. Pontostannk: nemcsak szp, de ltvnyos is. Az embert totlisan elvarzsolja a llegz teleplse, a banditk tborai, a farkasok falki vagy a kborl vadllatok. Vaddisznk, zek, szarvasok s medvk: hihetetlen hangulatos, higgytek el, plne mikor feljk kzeltve felmordulnak vagy vonytanak egyet! A fk lengedeznek, vzessek zaja is hallatszik olykor. Az pleteket, a karaktereket, mindent aprlkosan kidolgoztak a ksztk, s leginkbb ott rhet ez tetten, mikor a vgtelensgig kzeltnk a kamerval a fld fel. Az rnykok dinamikusan vltoznak, szinte elkpzeljk, amint az iszonyatos hsgben bevonulunk a hzak oldalba a kemny munka utn egy jl megrdemelt pihenre. Minderre tesz r egy felppozott lapttal az idjrs vltozsa: tlen szllingzik a h, szp fokozatosan borul fehrbe a tj, a tavak befagynak, mi pedig alig vrjuk, hogy tavaszodjon, mert ugyebr annak rendje-mdja szerint ez is megtrtnik: zldellni kezd minden, visszatr a regnyekbe ill let a termszetbe.

Sokan kritizltk az tdik Settlers grafikjt, amirt az tlsgosan is komoly hangvtelt adott a jtknak, eltntek a pufk telepesek s a meseszer hangulat. Fl volt, hogy megtartva a hromdimenzis motort (az els ngy rsz izommetrikus grafikt kapott) az j rszbl is elvsz minden, ami j volt a korbbi epizdokban. Taln sikerlt kicsit az elz bekezdsben tadni a megnyugtat rzst, miszerint nem kell flni, a jtk rendkvl hangulatos lett. „Kr, hogy a rgi j dolgokbl mr nem maradt semmi?” Ugyan mr! Komoly katonk s megtpzott telepesek helyett a karakterek mindegyike ezttal duci trpkre emlkeztet, gy elg Gimlire gondolni a Gyrk Ura-filmbl, s az asszocici mris mosolyt csal az arcunkra. A ltvnyra sszessgben rillik a meseszer jelz, melyet mr csak a nagyszer zenei alfests tetz: a httrzene olykor nyugtatan aranyos s szp (igazi kzpkori tma), de ha csatra kerl sor, idegfeszt muzsikt hallhatunk. Rgi recept ez, de itt mindennl jobban bevlik!

A jtkmenet az eldkhz kpest egyszerbb lett (persze elkpzelhet, hogy csak a tbbjtkos mdban), gy a jl ismert gazdasgi rendszert is nhol megcsonktottk. A Settlersek egyik fontos ismrve volt a klnleges szisztma: az addigi stratgikban ltott kt-hrom nyersanyag bnyszst vagy termelst jelent gazdasgot felvltotta a tbblpcss mdszer, mely szerint pldul a kenyr nem „csak gy lett”, hanem meg kellett termelnnk hozz az alapanyagot, a gabont, majd azt elvinni a malomba, s vgl liszt formjban a pkhez szllttatni. Az j rszben ez utbbinl egy lpcsfok kimaradt: a gabona kitermelse utn kapsbl a pksgbe kerlt az alapanyag, ami kenyr formjban tvozott onnan. Nem lesz szksgnk ktra sem, a vizet maguk beszerzik telepeseink a piactr kzeprl (br ez a jtkban nem jelenik meg konkrtan, de egyedl ott tallhat kt az egsz jtk sorn). Minden jtk elejn hrom alapplettel kezdnk: a kastllyal, a raktrplettel s a templommal, tovbb egy piactrrel, mely a kzlet helyszne lesz. A kastly mrete hatrozza meg a katonk szmt, tovbb itt tudunk tolvajt felbrelni, aki segtsgvel – ha gyesek vagyunk – nyersanyagot lophatunk ellenfeleinktl, s szemmel is tarthatjuk ket. A raktrban rtelemszeren kitermelt javaink tallhatak: fontos, hogy fejleszteni kell ezt is rendszeresen, klnben telepeseink nem tudjk hova hordani termkeiket. A katedrlis fejlettsgtl fggen tarthatunk telepeseket – ezttal nem kell lakhzakat ptennk, mint ms hasonszr jtkokban.

A pnz mellett fontos szerepe lesz a nyersanyagoknak, hiszen fa s k nlkl nincs ptkezs, fm nlkl pedig nincsenek fegyverek, melyek nlkl tehetetlenek a katonk. lelemre is szksg lesz: a legegyszerbb, ha vadllatokra vadszunk, azonban hossztvon az nem elg, gy rdemes lehet mg teheneket tenyszteni a tej, illetve a leend sajt rdekben, illetve halszhatunk is, tovbb a mr emltett gabont is hasznosthatjuk. Fontos megjegyezni azonban, hogy az idjrs ezttal minden eddiginl jobban hatssal lesz telepeseink letre: tlen pldul rtelemszeren a gazdasg egy rsze llni fog, hiszen havazs kzben nem lehet gabont termelni. Telepeseink szksgletei nem merltek mg ki az lelmezs megoldsval: szksgk lesz ruhkra, tisztasgra, szrakozsra – lesz teht dolgunk bven a jtk sorn, s akkor mg nem is beszltnk olyan fontos dolgokrl, mint a harcszat vagy a terjeszkeds.

Gazdasgunk fejlesztsekor oda kell figyelnnk a honvdelemre is, ugyanis ha vdkatonk nlkl tmadnak meg minket, nincs kire szmtanunk: a telepesek nem irnythatak, velk nem mehetnk harcba. Ismtelten kis osztagokba tmrlnek katonink, de tl nagy vlasztkra nem szmtsunk: lesznek karddal s jjal felszerelt bakink, tovbb olyanok, akik az ostromgpeket kezelik. No igen, a hadakozs sosem volt a Settlers-jtkok erssge, igaz nem is ez a lnyegk. Van pr apr rdekessg azonban, amit brmely harcokra kihegyezett stratgia megirigyelhetne cikknk alanytl. Egyik az tdik rszbl ismert, fagyott vizeken trtn harc. Remek stratgiai lehetsg, miszerint az idjrs vltozsval s a hmrsklet leessvel a termszetes vizek befagynak: ilyenkor ellenfeleink elvesztik a termszetes vdvonalknt szolgl folyt, hiszen mg addig csak egy gzln keresztl frtnk hozz bzisukhoz, a fagy belltval brhonnan megtehetjk ezt. Tovbbi „finomsg”, hogy szimpln jszokkal s ms harcosokkal lerombolni pleteket – ostromgpek nlkl persze – nagyon sok idnkbe fog telni. Katonink ugyanis mindssze annyit tehetnek majd meg egy-egy csata alkalmval, hogy a nluk lv egyetlen fklyt rhajtjk az pletre: nincs teht folyamatos kaszabols, komolyabb szerkezetek nlkl egyetlen lehetsgnk marad: megvrni, mg az ellenfl pletei legnek.

A csata egybknt legtbb esetben a teljes kosszal egyenl, formcikba nem llhatunk, gy tbbnyire mindig az nyeri a csatkat, akinek tbb egysge van – igazi stratgiai lehetsgek nincsenek. A terjeszkeds is vltozson ment keresztl: az els rszekben fix hatra volt teleplsnknek, amit klnfle rtornyok ptsvel tolhattunk ki. Az tdik epizdban ez megsznt, az rtornyoknak szimpln vdelmi jelentsge volt. A hatodik epizdra a kt megolds egybeforrt: a plya kis darabokra van szeletelve, melyeket egy-egy rtoronnyal tudunk elfoglalni. Kicsit Rizik szaga van a dolognak, de azrt mg mindig vals idben mozgunk. A plykon elszrva tallhatk bartsgos npek, akik hajlandak velnk kereskedni, amennyiben kisebb feladatokat teljestnk nekik – rdemes szvetkezni velk, hiszen viszonylag j ron juthatunk nyersanyaghoz, aminek olykor igencsak hjn lesznk. sszefuthatunk banditkkal is, akik llandan tmadni fognak bennnket, amennyiben nem fizetnk nekik adt rendszeresen – amennyiben fizetnk (ha elg ersek vagyunk, le is gyrhetjk ket), zsoldosokat brelhetnk nluk.

Lesznek hseink is mindenfle klnleges kpessggel: tulajdonkppen az ellptetskkel fejldik teleplsnk is. Fejlesztskhz a vrost kell fejleszteni: turbzni pleteinket, nvelni az letsznvonalat is gy tovbb – kicsit komplikltnak hangzik, s az is: egyik btatesztel trsam szerint „j a jtk, csak bonyolult”. No igen, a Settlers-jtkok mr csak ilyenek. ppen ezrt eshet meg egy ilyen sszetett jtk esetben, hogy a fejlesztk valamit elszrnak, s az egyensly felborul. Ez itt maximum a csatknl rhet tetten: a jtkosok egy rsznek biztosan nem fog tetszeni, hogy nem lesz lehetsge igazi stratgizsra s akkor fog gyzni, ha sok egysge van. Tovbbi negatvumknt emlthetjk meg az tpts okozta hajtpseket: j idbe tellett megszokni ezt a funkcit, de legalbb most nem ktelez, csak ajnlott: az utak ugyanis nagyban gyorstjk telepeseink jrst. Akadtak grafikai bugok, de csak csekly mrtkben, a kivitelezs mr most els osztly – egyedl a tltkperny hinya zavart minket, de persze ez mg bekerlhet a vgleges vltozatba. A jtknak kellen alacsony a gpignye, azonban a minimlis rendszerrel senki nem elgedjen meg – a belltsok nem ppen jl sklzhatak, gy vagy tnyleg csnya jtkkal fogunk jtszani, vagy nagyon szppel.

Akit e cikk megindtott, regisztrljon gyorsan a Ubi.com-on s ltogasson el a GameSpot.com-ra a btakliensrt, mert mg neki is lehetsge lehet kiprblni a jtkot megjelens eltt. A teljes verzira vrknak sem kell sokat aludniuk a The Settlers VI: Rise of an Empire boltokba kerlsig. Azoknak, akik mg mindig szkeptikusak a jtkkal szemben, kijelentjk: ha szeretik a stratgikat, ezt a cmet nem hagyhatjk majd ki, mivel nem csupn szebb s hangulatosabb sok trsnl, de olykor realisztikusabb is. Vrjuk a vgleges vltozatot!
|