Az els filmben azonnal beleszerettnk a csf, bds s hjas erdei lnybe, akinek az ltalnostsok ellenre ktszer akkora szve van, mint egy fantasy-beli rondasgnak. Persze magt a filmet is imdtuk, nehezen tudtuk elkpzelni, hogy a Dreamworks fellmlja majd nmagt a msodik rsszel – pedig gy tett. Az els kt rsz olyannyira magasra tette a lcet, hogy ms hasonl animcis filmeknek mg csak nem is sikerlt megkzeltenie azt. Mikor a harmadik rszt bejelentettk, egyik szemnk srt, msik pedig nevetett – egyfell Shrek-rajongsunk tovbbra sem hagyott albb, msfell viszont ismertk mr az ilyen sorozatok bukst. A cikk megrsakor nyugaton mr mozikba kerlt a Shrek the Third (Harmadik Shrek), melyrl vlemnyt alkotni ezen cikkben nem szeretnnk: vrjtok meg trelmesen Cooltra-cikknket, melybl minden kiderl majd!

Jelen tesztnk alanya a film jtkadaptcija, mely minden ltez platformra megjelent az els genercis Xbox, a PlayStation 3 s a Gamecube kivtelvel. Sajnos elmondhatjuk, hogy a Shrek-jtkokat nem vezte akkora osztatlan siker, mint a filmeket – az egyes adaptcik vagy borzalmasan sikerltek, vagy esetleg srrel, borral, plinkval trstva langyosnak minsthet darabokrl beszlhettnk. A Shrek 2 kiemelked volt: taln az utbbi kategriba tartozik. Kvncsian vrtuk teht, hogy mit sikerlt sszehoznia ezttal az Activisionnek s fejleszt csapatainak. A Shrek the Third a standardokat kveti, jtsokat nemigen vezet be, tovbb technikai tren sem kiemelkeden profi a jtk – persze ettl fggetlenl az sszkp mg lehet meggyz.

A trtnet folytatdik, ahol a msodik rsszel lezrult: Shrek s Fiona szleik Tl az perencin-beli kastlyban tengetik mindennapjaikat mesebeli bartaik trsasgban. Szamr s a nagy vrs Srkny gyermekeikkel harmonikus csaldi letet lnek, a Csizms Kandr pedig latinosan naponta vltja nit (br ez gy konkrtan nem derl ki). Egy napon viszont a msodik rszben bkv vltoztatott Harold kirly megbetegszik, hallos gyn pedig kibki: a trnrks nem ms, mint lnya frje, Shrek. Az ogre termszetesen nem akar kirly lenni, neki mr az is sok, hogy nem vehet naponta forr srfrdt s nem szellenthet nagyokat vacsora kzben. Ilyen mdon kerek perec kijelenti: nem lesz kirly, punktum. Harold kirly elkldi gy fhsnket, hogy keresse meg unokaccst, Artr herceget, aki a soron kvetkez rks. Tbb sem kell Shreknek, fogja bartait s hajval elindul kutakodni. Nem sejti viszont, hogy az vekig megalztatsban l Szke Herceg bosszt forral a szintn szrny sors Hook kapitny, Pinocchio tervezje s Hfehrke mostohja segtsgvel, hogy egytt megkaparintsk a kirlyi cmet.

A jtk keretsztorija egy-az-egyben megegyezik a film httervel, az idegeskeds elkerlse vgett azonban a trtnet csak nagy vonalakban hasonlt eredetijre, gy a lnyegesebb jelenetek kimaradtak az adaptcibl. Tbbnyire ms kulcsjeleneteket jtszhatunk vgig – br a vgkimenetel ugyanaz, mint a filmben -, ezrt tartogat majd jdonsgokat szmunkra a film is, miutn vgigtoltuk a jtkot. A filmbl kivgott tvezetk is elmaradtak: a sztorit hangulatos bbjelenetek grdtik tovbb. A prbeszdek teljesen egyediek, tovbb a ponok sem a mozibl valk. Bizony, a humor a feldolgozsbl sem maradt ki, igaz nem is tnek akkort a jtkbeli viccek, mgis szrakoztatak s hangulatosak. A jtk sorn tallkozni fogunk a film sszes fszerepljvel, st nhny jelentsebb mellkhs is tisztelett teszi majd. A sztorihsg jegyben a kitallt szereplk kimaradtak a Shrek the Third jtkadaptcijbl. Termszetesen nem csupn Shreket lesz lehetsgnk irnytani: itt lesz prja, Fiona is, valamint nyomulhatunk majd a Szamrral, a Csizms Kandrral, Csipkerzsikval (aki ezttal a filmben is komolyabb szerepet kap) s az ifj Artrral is. Mindegyik hs rendelkezik sajtos kpessgekkel: Artr pajzsval hatkonyabban tud vdekezni, kanmacsknk pedig ktszer akkort kpes ugrani pldul, mint trsai.

A jtkmenet olyan, mint vrtuk: egyszer. Megynk, gyjtgetnk, ugrlunk s kzben rengeteget pofozkodunk, esetleg idnknt logikzunk. (De csak egy nagyon picit az alacsony korhatr miatt.) A jtszhat karakterek kztt nem vltogathatunk, mindig egy adott szereplvel lendlhetnk neki egy-egy plynak. A jtk sorn gy nevezett Fairy Dust-ot gyjtnk, mely elegend mennyisg fejben specilis kpessgek kivitelezsekor hasznosthat. Ezen skillek nem sszekeverendk a fentebb emltettekkel: ezek elssorban hatkony tmadsok, melyek egyszerre tbb ellenfelnkre is hatnak. A Csizms Kandr pldul beveti bjos nzst, melynek hatsra mg a leggonoszabb katonk s boszorknyok is leblokkolnak, Shrek pedig egy hatalmasat dobbant, gy a krltte ll ellenfelek hanyatt esnek. Sok Fairy Dust ellenben hvhat el az n. Ogre Power is (termszetesen csak Fiona s Shrek esetben), mely a Mtrixbl mr jl ismert idlasstst jelenti. A verekeds termszetesen szintn egyszer: tudunk kicsi s nagy pofont adni, illetve vdekezni. Kombk igazbl alig-alig vannak, gyakorlatilag az ugrs kzbeni nagy tst nevezhetjk egyedl annak – ekkor ugyanis hsnk egy hatalmasat ugrik a levegben s onnan dobbant egy nagyot ellenfeleinkre. Jpofa dolog, ha sokig tartjuk lenyomva az ers tst, akkort tudunk behzni a rossz fiknak, hogy a levegbe repljenek, s ami mg jobb, hogy el is tudjuk ket kapni zuhanst kzben, majd jfent elhajtani. A hanyatt esett ellenfeleket felrngathatjuk, majd kivgezhetjk: ahny jtszhat karakter, annyifle befejezs tallhat ilyenkor, st Shrek esetben pldul ez mg ellenfelek tpustl is vltozhat! Mondanom sem kell, hogy egyik-msik ilyen mozdulat mennyire vicces tud lenni – legalbbis a fiatalabbakat s az olyan elme lgyultakat, mint mi, biztosan meg fogja nevettetni olykor. :)

Persze nem sok rtelme volna a jtknak kldetsek nlkl – lehetsg van arra is, hogy vgigszguldjunk a plykon, mint a z rlt, m az gy tlt jtklmny egy hatalmas nulla lesz. Minden szinten lesznek klnfle feladataink: nmelyik mindegyik plyn elfordul majd, nmelyikkel sokszor tallkozunk, valamelyik pedig csak egyszer-egyszer bukkan fel. Utbbiak sem jelentenek tl sok vltozatossgot, hiszen tbbnyire olyan misszikrl van sz, hogy gyjtsnk ssze „x” darabot „y” trgybl – lehetnek ezek trfek, koronk: a lnyeg ugyanaz s a megoldsi mdszer is ugyanaz marad. Megri viszont teljesteni a feladatokat! Az jrajtszhatsgot is nagyban nveli, hogy helyet kapott a jtkban egy Ajndkbolt nvre hallgat menpont, ahol az sszegyjttt pnznket elklthetjk: j ruhkat vehetnk pldul hseinknek. Mieltt kikvnkozna bellnk a szimszfbia, meg kell emlteni, hogy a Shrek the Third-ben a ruhk nem dsznek vannak, lvn klnfle bnuszokkal tpoljk karaktereinket. Mindjrt ms a helyzet, ha a jtk szerepjtkra hasonlt, ugye? :) B eruhzhatunk mg nehzsgi szintekre, kommentlt plykra, vagy tbbjtkos mdhoz kapcsold extrkra.

Tbbjtkos mdot emltettnk volna? Brmilyen furcsa is legyen, igen: a Shrek the Third-ben multis meccseket is jtszhatunk. No persze semmilyen hlzati megoldsra se szmtsunk, tesztalanyunk alapveten konzoljtk: mg a szmtgpes kollgknak is meg kell elgednik az egy masina mellett foly tbbjtkos sszecsapsokkal, holott PC-n rendkvl elterjedtek az internetes, urambocs' LAN-mrkzsek. Msik rdekes krds, hogy egy akcijelenetekkel teletzdelt platformjtkbl miknt vlik lvezetes tbben jtszhat mka. Szndkosan nem esett sz idig az n. Castle Capture cm minijtkrl, mely az egyjtkos rszben is feltnik egyszer-ktszer. A lnyege, hogy egy kvetgp segtsgvel le kell rombolnunk ellenfelnk kastlyt, vrt: forgathatjuk masinnkat, llthatjuk a lvs erssgt, a tbbit pedig a Havok fizikra kell bznunk. Erre pl teht a multiplayer (megjegyezzk: ms konzolos vltozatokban lltlag vannak mg ms jtkmdok) – nem lesz egy WCG-szm, de rvid ideig megfelel alternatv szrakozsnak. (s sokkal jobb annl a rengeteg agresszv, rasszista s szexulisan tlfttt marhasgnl, amikbl a mai fiatalsg megtanul lni az AK47-essel!)

Vgl pedig kvetkezzen a szokso s technikai elemzs, ahol a legtbb jtkadaptci vrzik el – gy sajnos a Shrek the Third is. Nem voltak tl bztatak az els screenshotok, ezrt nem is vrtunk sokat a jtk grafikjtl, ennek ellenre mgis felszltjuk arra a kedves ksztket, hogy szgyelljk el magukat! Egy Xbox 360-ra rt jtknak nem szabadna gy kinznie, ahogy tesztalanyunk kinz: alacsony felbonts textrk, baltval faragott karakterek, szegnyes krnyezet s mindenfle next-gen effekt hinya. Tovbb rontja az sszkpet, hogy a fejlesztk a „jl” bevlt motion blur eljrssal prbltk szpteni a helyzetet, mi azonban rafinltak vagyunk, s tudjuk, hogy csak lustk voltak valami komolyabb klst sszehozni. A PC-s vltozat sem szp, a Wii-s, a PS2-es s PSP-s verzikrl pedig ezek utn mr direkt nem is beszlnk. A hangokat nem vllaltk be az eredeti szinkronsznszek, br olykor megtvesztsig hasonltanak rjuk, annyi klnbsggel, hogy Mike Myers, Cameron Diaz, Eddie Murphy s Antonio Banderas szenzcis filmbli alaktsa utn harmatgyengnek minsltek az utnzatok: ilyen unott hang bagzst rgen hallottunk mr. (Radsul Shrek szinkronja nagyon emlkezt etett a Call of Duty angolul beszl oroszaira – borzalom!) Zene kevs van a jtkban, azok is tbbnyire valamilyen prgsebb rock dallamok digitlis utnzatai: a filmbli minsgi soundtrack-et elfelejthetjk. Az irnyts gamepaddel jnak mondhat, billentyzettel viszont csak nyugodt lelkillapotban prblkozzunk. Az ugrls rszek speciel mindkt eszkzzel idegestk voltak, de ezt betudjuk a szoksos platformjtkokkal kapcsolatos gyermekbetegsgek egyiknek.
Egy jtkadaptci ajnlsakor ltalban azzal gylik meg a bajunk, hogy milyen korosztlynak, milyen idkre ajnljuk az adott produkcit. Kicsiknek vagy nagyoknak? Film eltt vagy utn rdemes-e vgigjtszani? Knnyed szrakozsra vgs soron brmilyen jtkosnak ajnlhat a Shrek harmadik rsze alapjn kszlt jtk, hiszen hangulatos s humorban gazdag cmmel van dolgunk. A technikai negatvumokon tl kell tegyk magunkat, persze nagy valsznsggel ez a kisebbeknek nem jelent majd gondot. Szerencsre a jtk nem sok pont l le a filmbl, gy gyakorlatilag a filmtl fggetlenl is egy kerek jtkot kapunk. Azonban mi mgis inkbb azt mondjuk, hogy mg a moziba menetel eltti pr rban rdemes vgigtolni a programot, mert a Shrek the Third megtekintse utni „ogrelzban” egy kicsit csaldni fogunk benne.