Evil always wins, because Good is dump…Habr az tlet nem j kelet – gondoljunk csak a Dungeon Keepersre, vagy az Evil Geniusra esetleg a Carmageddonra vagy a Postalra -, voltak mr prblkozsok azon a tren, hogy a jtkos ne a j oldalon lljon. Jelen esetben az Age of Wonders-t jegyz Triumph Studios dolgozta fel a Tolkien ltal lefektetett fantasy szablyait, egy kicsit mskpp. A gonosz hbrurat irnythatjuk, illetve rajta keresztl a kis talpnyalit. Kz a kzben dlhatjuk vgig a vilgot, hogy visszalltsuk az egyszer dics uradalmunkat.

Igazbl a goblinszer alattvalk csak a tornasor vgn kaphattak volna helyet, m van bellk 4 fle kiads is (ahogy haladunk elre a kampnyban s megnyitjuk ket). A legjobb az egszben, hogy kikldjk ket s gyakorlatilag helyettnk dolgoznak, mirt is kne neknk mindent kzzel csinlni?! Harcolnak s rosszabb esetben meghalnak rtnk, nagy s nehz trgyakat mozgatnak meg. Gonoszsguk ellenre mgis olyan „aranyosan” csinljk a dolgukat s olyan jkat lehet rajta mosolyogni/rhgni. Igazbl nlklk semmihez nem tudunk igazn kezdeni. k dolgoznak helyettnk, irnythatjuk ket s ez teszi ki a jtk nagy rszt.
Az let apr rmeiA legnagyobb meglepets, illetve a legnagyobb jdonsg, ami nagyon tetszett az, ahogy a kis goblinkk interakciba, kapcsolatba lpnek a vilg tbbi rszvel. Nagyon kevs a statikus dolog, majdnem mindennel lehet csinlni valamit. Pldul, rirnytod a csapatot egy srskorskkal teli asztalra. Az eredmny: pr bfg, picit benyomott, m elgedett kis goblin. Vagy kldd be a tkk kz s igazi tkfejeket kapsz eredmnyl, mrmint tkbl kszlt sisakban rohangl goblint . Nagyon kidolgozottak a mozdulatsorok, igazbl nincs is kedvnk az els sorban tevkenykedni, tkletesen jl elvagyunk azzal, hogy htulrl irnytgatjuk ket, nha ellvnk valami varzslatot s ksz. Ktszer kellett beleavatkoznom a csatabrdommal az esemnyekbe s ekkor is azrt, mert valami fszrnyet kellett lenyomni.
Kapod, amit ltszIgazbl az irnyts kicsit zavar lehet az elejn. A bal oldali joystickkel irnytjuk az Overlordot, mg a jobb oldalival a sereget irnythatjuk direkt mdon (van lehetsg, hogy csak intnk egy irnyba s akkor a goblinok arra mennek, s amit tallnak, azzal kezdenek valamit…). Lthat, hogy gy mr nincs helye a kamera irnytsnak, amit gy a gp vllal magra s ez ad okot nha egy kis idegessgre. Akkor van ltalban gond, ha kis helyre mennnk, mondjuk alagtba, s radsul a sereget szeretnnk irnytani mghozz sebszi precizitssal, na, ekkor gz van. J, annyira nem rossz a helyzet, nem jtszhatatlan miatta a jtk, hozz kell s kis gyakorls utn hozz is lehet szokni.
A nagy csapatMint mr emltettem ngy fle talpnyalnk van, barnk, vrsek, kkek, zldek. A barnk j harcosok, k szednek ssze minden trgyat, ami harchoz kellhet, kard, sisak, lndzsa, tk, satbbi. A vrsek a tvolsgi egysgek, tvolrl dobljk meg tzgolykkal az ellent, illetve k tudjk eltntetni a tz okozta akadlyt. A kkek gyenge harcosok, m fel tudjk leszteni a tbbieket, illetve a kvartettbl csak k kpesek belemenni a vzbe. A zldek mregtrek, ebbl addan k kpesek tmenni vagy megszntetni a mregakadlyokat.

Tapasztaltabb jtkosok mr egybl lthatjk, hogy itt bizony puzzlekre, fejtrkre szmthat az ember. Nha (nagyon nha) szksgnk lesz a logiknkra is, illetve lesltsra, hogy ha sikerlt kiszrni, hogy merre menjnk tovbb, akkor kitalljuk, hogy hogyan valstsuk meg a tovbbhaladsunkat. Igazbl a legnagyobb fejtrst az fogja okozni, hogy merre kne tovbbmenni, mert mr megint eltvedtnk. Persze, ha lenne trkp, akkor nem lenne ilyen gondunk, de az letben semmi sem egyszer, igaz? Jobban belegondolva a jtkban nagyrszt ide-oda kell szaladglni, elg goblint gyjteni aztn rkldeni az ellensgre vagy egy nagyobb trgyra, ami a tovbbhalads kulcst jelenti.

Azrt ennyire nem rossz a helyzet, nagyon jtszatja magt a jtk. A krnyezet rszletes, gynyren felptett, normlis s rtelmes kldetseink vannak, s egybknt gy igazn meg van az, az rzsnk, hogy a vilgban minden a helyn van. Nagyon sok a felfedezni- s gyjtenival, mg a sajt vrunkat is csinostgathatjuk, vsrolhatunk bele minden jellemz kellket, ami igazn gonossz teheti a helyet. Magunkat, illetve a felszerelsnket is fejleszthetjk, amihez goblinra, sok-sok goblinra lesz szksg. Szval van mire elklteni az sszeharcsolt javakat.

Ami (kezdetben) nagyban emeli mg a hangulatot az a hangok s a nem jtkos karakterek (NJK-k) beszde. Majdnem minden NJK megszlal a jtk alatt, elg annyi, hogy elmegynk mellette. Elhaladunk egy keresked eltt, egybl rkrdez, hogy esetleg nem elad-e az egyik goblin. Elhaladunk egy paraszt mellett, s az mltat minket, stb. Nagyon j tletnek tartom, csak a kivitelezssel vannak gondok. Hasznlhatnnak tbb frzist, vagy egy ideig ne szljanak semmit, mivel a huszadik hallgatsra mr nem annyira vicces, mint amikor mg csak harmadjra hallottuk.
Azok az undok bogarak s a konklziKrbenztem a neten, hogy kinek milyen gondja volt a jtkkal. A kamerakezelsi gondok mellett voltak olyanok, akiknek bugos volt a jtk. Egybe belefutottam n is: visszateleportltam a vrba, kilptem a jtkbl s kikapcsoltam a gpet. Msnap teleportlok vissza oda, ahol abbahagytam a dolgokat s legnagyobb meglepetsemre mindenki, akit tegnap lekaszaboltunk az most jra l s virul. Ejnye.
Ennl komolyabba nekem szerencsre nem sikerlt belefutnom, de van itt azrt egy-kt durvbb bug is, lltlag. Volt olyan, akinek a teleportci hatsra eltnt egy kulcsfontossg trgy. Mivel a teleportci automatikusan rment az llsra gy a jtknak gyakorlatilag vge. Ciki.
A tmban jobban elmlyltebbek szrevehetik, hogy nagyon sok kikacsints van a hasonl fantasykra. Vizulisan nagyon hasonlt a Fable-re, van benne a Gyrk Urbl is sok tvett s ppen az ellenkezjre alaktott dolog is. Itt pldul a „gonosz kisz hobbitok” tnyleg azok, a hsk is egy ktmteres elhzott zsrgoly. Tny, hogy nagyon sok olyan van, amit mr mshol is lthattunk mr, trpk, tndk, Szauronhoz nagyon hasonlt fszerepl.
De az eddigieket sszestve s a negatvumok ellenre nekem nagyon tetszett a jtk. Kellemes feldls volt, sikerlt elmerlnm a krnyezetben a hibi ellenre is. Igaz, hogy (valsznleg az alacsonyabb besorols miatt) a jtk kzel sem annyira gonosz, mint az lehetett volna, de ez mr csak hab lenne a tortn. Nem egy „mindenkpp ltnom kell” kategria, de aki egy kicsit is fogkony erre, annak rdemes lehet belevgnia. Igazbl, ha msra nem is, arra j, hogy eljtszogassunk az szi-tli dmpingig, illetve hogy kzben brndozzunk egy kicsit a Fable 2-rl…