STALKER: Clear Sky
Turb B. 2007.08.22. 11:07
Ezton szeretnk gratullni minden vrbeli STALKER-rajongnak, amirt tkn lve, de kibrta azt a hat vet, mg a GSC FPS-e vgre boltokba kerlt. Kvnom nekik, hogy az jonnan bejelentett rszre fele ennyit se kelljen vrniuk, mert a Clear Sky nagyon tsnek grkezik. (Gamekapocs)
Nem vletlen a gratulci, a STALKER-re ugyanis tnyleg legendsan sokat kellett vrni. No j, a hrhedt Duke Nukem Forever nyomdokaiba nem sikerlt lpni (csak megkzelteni), a hat v mgiscsak hatszor hromszzhatvant napot jelent. Az eredetileg Oblivion Lost nven fut projekt mr tmja miatt is rdekes volt szmunkra: Csernobilban kalandozni? Nem mindennapi lmny! A Cossacks-sorozatrl ismert GSC azonban a gyakorlatilag adott hangulattal nem elgedett meg, rendre tette az greteket jtkmenettel kapcsolatban.
Enni, inni, aludni kell majd, a Znban bandz stalkerekhez val viszonyunk kvetkezmnyekkel lesz a cselekmnyekre, a hatalmas bejrhat, rszletgazdag terletet jrmvekkel is tz percbe telik tszelni, kalandjainkra pedig szmos szerepjtkos elem lesz befolyssal. Nem csoda, hogy ilyen szavak utn kapsbl egy kalap al vettk a STALKER-t az akkoriban meglehetsen nagy durransnak grkez Doom 3-mal s Half-Life 2-vel. gy gondoltuk, hogy ha mr csupn fele ilyen j lesz a jtk, mint grik, akkor is egy tkletes lvldt kapunk.

Vgl – sajnos vagy nem sajnos – utbbi gondolataink beigazoldtak. Mikor idn mrciusban boltokba kerlt a jtk, nhny begrt jtkelem ugyan kimaradt, a vgeredmny pedig meglepen j lett. Meglepen? Igen, hiszen a jtk nem nagyon akart megjelenni, s az gretes kpek s videk ellenre mindenki temetni kezdte a projektet: elavult lesz, csnya lesz, nem lesz j. De az lett. Ennek ksznhet, hogy a GSC tovbbi STALKER-jtkok fejlesztsbe kezdett, az idei E3-on pedig bejelentettk a kvetkez rszt: ami valjban mgsem kvetkez rsz lesz, hanem elz. Hogy lehet ez? Olvassatok tovbb, mindjrt kiderl!

STALKER: Clear Sky nemes egyszersggel nem ott veszi fel a trtnet szlt, ahol a Shadow of Chernobyl abbahagyta, hanem egy vvel azeltt, mikor elkezdte: gy van, egy elzmnnyel van dolgunk, melynek trtnete ismt az amnzis stalkerknt megismert Strelok krl fog forogni. Vgre fny derl hsnk mltjra, megtudjuk ki valjban, honnan jtt, mirt tette tisztelett anno a Znban. Hogy azonban legyen egy kis fordulat a dologban, Anton Bolshakov, a project vezetje elrulta neknk, hogy nem Strelokot fogjuk irnytani a Clear Sky sorn, hanem egy egyszer zsoldost (akinek mltjrl szintn nem sokat tudni – no comment), akivel feladatunk az lesz, hogy eltegyk lb all a Shadow of Chernobyl hst. (A hirtelen paradoxonokkal ostromolt fejetekben nyilvn hatalmas krdjelek ficnkolnak, de mi rvilgtunk a lnyegre: gy viszont sok pont lelvnk majd a Clear Sky sztorijbl, gy aki ezt nem szeretn, ugorjon a kvetkez bekezdsre.) Mint kiderlt, Strelok Shadow of Chernobyl alatt tett Zna-ltogatsa valjban mr sorban a harmadik volt: els kiruccansa okozta a hrhedt robbans utni utrobbanst, melytl maga is bekattant, a krltte lv stalkereknek pedig a tlls rdekben nem volt ms vlasztsuk: meg kellett tallniuk s meglltaniuk Strelokot – mint az ismeretes, ez nem egszen sikerlt.

Tekintettel arra, hogy egy vvel az „elz” rsz eltt jrunk, a helysznek jelentsen msak lesznek a korbban ltottakhoz kpest. Itt elssorban arra kell gondolni, hogy a krnyezetnk zavarosabb, a klnfle anomlik pedig mg aktvabbak lesznek. Bizton llthatom, hogy a Shadow of Chernobyl helysznei tavaszi parkoknak tnnek majd zldell fkkal s pzsittal a Clear Sky betltse utn. Itt a fld ki-befordul a szemnk lttra, a nvnyzet is elttnk torzul el (ezt egy Electrnak nevezett jelensg okozza), tovbb a jtk cmnek ellenre az g sem lesz olyan tiszta, mint eddig. Klfldi kollgink remek hasonlattal ltek a STALKER helysznei kapcsn: kpzeljetek el egy hatalmas pitt (ez a Zna), melynek kzepn ll maga az erm. A Shadow of Chernobyl ennek a pitnek egyetlen picike szelett mutatta be, a Clear Sky pedig egy jabb szeletbe enged betekintst – ekkor juthat esznkbe: hny folytatsra elegend szeletbl llhat ez a sti? Ilyen mdon a rgi helysznek mellett jak is elfordulnak majd: a ksztk szerint 50-50 szzalknyi eloszlsban. Pripyat ezttal kimarad – riskerekestl-mindenestl -, azonban a vroska al lemehetnk majd, hogy szemgyre vegyk az alatta megbv fldalatti rendszert. Visszatr biztosan Red Forest is, valamint a Clear Sky-ban debtl Limansk elhagyatott vrosa, melynek a ksztk az j rszben fontos szerepet sznnak.

A Zna trkpe kicsit trajzoldott: bizonyos helyekre azrt nem juthatunk el pldul, mert az anomlik az odavezet ton annyira aktvak, hogy kapsbl letnket vesztennk arra tvedve. Ennek ksznhet, hogy a nagyobb stalker-frakcik – kztk a Duty s a Freedom - is visszaszorultak, terleteket vesztettek, most pedig ismt vissza akarjk ket szerezni. Kitrt teht a stalkerhbor, mely ugyan szinte teljesen mestersges intelligencia ltal irnytott lesz s krlttnk fog zajlani, de mgis rszt vesznk majd benne. Eddig csupn ajnlott volt valamelyik frakcihoz csatlakozni: jobban megrte sokszor bksen egyttmkdni velk, mint llandan kakaskodni. Itt szintn alakthatjuk a nagy magnyos farkas szerept, m a jtk vgigvitele s a mi rdeknkben rdemes bellni a nyolc elrhet banda egyikbe, akiket segteni fogunk a hbor sorn. jabb vgigjtszsok alatt rdemes ms-ms frakcit vlasztani, hiszen minden csapatnak meglesznek a sajt vezeti, bzisai, egyenruhi, rei s taktiki. Vltozatossg teht lesz bven. Vezetinktl kldetseket kapunk majd – verj vissza kisebb tmadsokat vagy szerezz meg fontosabb stratgiai pontokat – rangunktl fggen. A jtk elejn egyszer kzlegnyknt kezdnk, a vge fel veternokknt pedig kulcsfontossg feladatokat fognak rnk bzni. A legnagyobb viadal a mr emltett Limanskrt fog folyni, mely jabb utat nyit a Zna kzepe fel: no persze ekkor sem Call of Duty-szint, tbb szz katonval s szkriptekkel teletmtt sszecsapsokra kell gondolni, maximum tz-tz ember fog megtkzni egy-egy oldalon.

A hbor teht krlttnk zajlik majd, a fejlesztk szerint gy kell ezt elkpzelni, mintha a felturbzott A-Life mestersges intelligencia Battlefield-et jtszana mellettnk gy, hogy a mi beavatkozsunk nlkl nincs vge a csatknak – a stratgiai pontok folyamatosan cserldnek a felek kezben, gy nem rt odafigyelni, hogy egyes helyszneken pp melyik – hozznk miknt viszonyul – frakci uralkodik. A mestersges intelligencia tovbbfejlesztse mellett a ksztk jragondoljk a kezelfelletet s a PDA-rendszert is: minden tlthatbb, magtl rtetdbb s kezelhetbb lesz. j szrnyek is lesznek, s br konkrtumok nem rkeztek velk kapcsolatban, annyit sejtnk, hogy ezek tbbsgnek Pripyat alatt fogunk bemutatkozni. A tbbjtkos md jdonsgairl egyelre annyit tudni, hogy jrmvek is lesznek benne, j jtkfajtkrl s plykrl mg nem rkezett hr. A kpeket s videkat nzegetve vehetjk szre, hogy a grafika is kisebb vltozsokon esett t: elssorban a fny-rnyk effekteken csinosthattak a ksztk az alagtrendszer okn. Br nem mertk szz szzalkosan meggrni, a Clear Sky-ba bekerl a DirectX 10-tmogats is, gy aki rendelkezik a megfelel hardverrel, ne fogja majd vissza magt.

Egy elzetes vgn egyetlen krds foglalkoztatja ltalban az olvaskat: mikor? Nos, rmmel jelenthetem, hogy a STALKER: Clear Sky-ra nem kell jabb hat vet vrnunk, de mg hrmat sem. Anton Bolshakov szerint „a Shadow of Chernobyl hatalmas lecke volt a csapat szmra, m mindenki alaposan megtanulta – a Clear Sky nem fog ksni, jv v els negyedben mindenkppen boltokba kerl majd.” gy legyen!
|