A gonosz mr megint visszatrNevezetesen a Resident Evil szrirl van sz, mely br konzolon nagyon komoly mltra tekint vissza (az els rsz ’96-ban, azaz 11 vvel ezeltt adtk ki Playstation-re), PC-n eddig csak pp, hogy kpes volt pislkolni. A 2004-es, elszr (a hagyomnyokkal merben ellenkezen) Gamecube exkluzv 4. rszrl hossz ideig csak lmodozhattunk, mert az elz epizdok gyenge szereplse nem igen lendtette elre a szmtgpes portot. A francia Ubisoft azonban az utbbi idben szerzdst kttt a Capcom-mal, s elkezdte sorra kiadni a nagy mlt keleti cg konzoljtkainak PC-s vltozatait. gy kerlt ht vgl monitorjainkra a Resident Evil 4 is. Nem mondom, az elvrsok nem voltak alacsonyak vele szemben. Kzel hrom v telt el az els GC-s pldnyok feltnse ta, radsul maga a jtk is komoly vltozsokon ment keresztl.

Kezdjk rgtn a trtnettel, mely alaposan eltr az eddig megszokott alapoktl. Az Umbrella-t a Racoon City-ben trtntek utn felszmoltk, az amerikai kormny pedig mr csak egy rossz emlk aktaknt gondol az incidensre. A msodik rsz egyik fhse, Leon, aki profi, de emellett zsaru is, mint beavatott kapott munkt a kormnynl. Mostani feladata mind kzl a legklnsebbnek grkezik. Meg kell tallnia az amerikai elnk elrabolt lnyt, Ashley-t, akit egy csoport ismeretlen rabolt el, valsznleg egy bels ember segtsgvel. A nyomok a nagy halszln tlra, Franciaorszgba vezetnek, ahov zombik nem igen teszik be a lbukat, vagy egyb vgtagjaikat…
A termszet lgy le
Mint ebbl mr kvetkeztethet, a jtk legnagyobb dobsa, hogy elhajtja a mr megszokott „jn a zombi s sztlvm a fejt” koncepcit. Ellensgeink –tbbnyire- hs vr emberek lesznek, akik kaszval, baltval vagy egyb kellemes hztartsi eszkzzel felfegyverkezve rontanak Leon letre. Elsre ez meglehetsen szokatlan lesz, m mr itt az elejn le kell, hogy szgezzem, hogy ez egy szuper tlet volt! A jtk helyszne a vidki falvak miatt tbbnyire erds terleteket foglal magba, amiknek stt, borongs lgkre, lland „hs” levegje mr-mr rezhet, tapinthat. Kr is lett volna ezt az sszkpet tnkretenni a zombik erltetsvel.

Ellenfeleink br nem halottak, mgis meglehetsen szvsak lettek. A jtk ltal felvonultatott, mr megszokott arzenl (alap ks meg pisztoly, shotgun, gppityu, stb.) legtbb kpviselje nem sokat r egy nagyobb tmeg ellen. Egy-egy lvssel kis idre leterthetjk ket, de ha az nem fejre ment, akkor imdkozzunk, hogy legyen mg lszernk elintzni a fldn fetreng rosszfit/rosszkislnyt. Emiatt belekerlt a programba egy kzelharci rendszer, mely nlkl szinte kptelensg volna boldogulni. Leon a megfelel gombkombincikra rg, t, lk, de gy, hogy azt mg Chuck Norris is megirigyelhetn!

Ha mr a lvseknl tartunk, meg kell jegyeznem, hogy a jtk bizony piszok nehzre sikeredett. Knny fokozaton mg pite a dolog, a parasztok hamar fekve maradnak, s mg a tposabb szrnyekkel is el lehet bnni az utols let hatrn. Kzepes mdban mr nem babra megy a jtk. A golyk gy fogynak, mint meccs alatt a chips, az tsek pedig komolyabban sebeznek. A nehz fokozat maga a hajtp idegbaj, szinte csak mazochistknak ajnlom. Nem lenne olyan durva a dolog, ha adott lenne a szabad ments lehetsge, de elz genercis konzolportrl lvn sz ez csak checkpoint-okkal (rgpek…) lehetsges. Lszert mg a Resident Evil hagyomnyaihoz kpest is keveset tallunk s gy rszorulunk majd a fejlesztk ltal hagyott gyes megoldsokra.

rtem ez alatt azt, hogy mivel a program teljesen 3D-s kntst kapott, a rgztett kamerallsokat elfelejtve ki kellett dolgozni, hogy a jtkos ne vesztsen elnybl a plyk belthatsgnak korltai miatt. A megolds az interaktv krnyezetben rejlett, mely ugyan sok jtk feature-listjn szerepelt mr, eddig nem igen lttunk belle jt. Eddig… Ugyanis a RE4 nehzsgnek igazi kulcsa a plyk s azok elemeinek kihasznlsa. Ha ltunk egy ajtt, prbljunk bemenni. Ha nem tudunk, ugorjunk be az ablakon! Ha van egy komd a kzelben, torlaszoljuk el vele az ajtt s akkor mris knnyebb dolgunk van! Mindez persze mit sem rne a kivl plyadesign nlkl, de higgytek el, itt ez lesz a legutols, amire valaha is panaszkodni kvntok majd! A helysznek egytl egyig gynyren kidolgozottak, a grafika pedig… Ht… A grafika biz olyan, amilyen. Senki ne szmtson lleejts specilis effektekre, tbb ezer sokszgbl felptett karakterekre, mg pixel shader-ekkel sem fogunk tallkozni. A remekl sszeillesztett textrkkal val jtknak s hangulatteremt helyszneknek ksznheten viszont most is megtapasztalhattuk, hogy lehet ma mg szp jtkot kiadni mindenfle DX10-es extra nlkl is.

Klasszul hangzik? Igen, mert az is. Azt mr szinte mondani sem kell, hogy japn jtkokhoz mltn itt is sok gyjthet s elrhet extra vr minket, tbbek kztt egy j kampny is. Mgis, ha oldalra pillantotok, lthatjtok, hogy a pontszm nem tkrzi az eddig lertakat. Hogy mgis mi rontja le ennyire az sszkpet? Nos, mi ms tenn ezt, mint…
…a port minsge!Na igen. Elrkeztnk tesztnk legsarkalatosabb pontjhoz. Ugyan a fentiekbl mr ltszik, hogy a Resident Evil 4 egy minden szempontbl figyelemre mlt jtk, mgsem adhatok neki olyan magas pontszmot, amennyit rdemelne, hisz a krts valami katasztroflis lett. Az mg hagyjn, hogy a grafikbl tbb elem hinyzik (az es nha „elfelejt” esni, a krnyk pedig tl vilgos, gy semmi haszna nincs Leon zseblmpjnak), vagy hogy a menben nincs kilps, csak alt+f4, de hogy az irnyts gamepad nlkl egyszeren kptelensg legyen, ma mr nem megbocsthat. Eme sorok rja is tbbszr a hajt tpte a totlis optimalizlatlansgon, s br a gpigny meglepen barti (nem lttam olyan gpet, amin ne futott volna), nem tudok elsiklani az ilyen fok hinyossgok felett.

Ha egy picit tbb odafigyelst kapott volna a PC-s verzi, azt rhatnm vgsznak, hogy „me, itt van minden idk legjobb tll horrorja, vegye-vigye mindenki, mert valami szuper!”, de sajnos nem tehetem. Ugyan az r elg barti (a program az olcs kategriban indult itthon, ra 5990 Ft), mgsem tudom, ajnljam-e egy htkznapi gamernek… Taln majd ha kijtt hozz az els (tucat…) patch…