A SkyFallen Entertainment els komolyabb prblkozsa a Dawn of Magic, mely Oroszorszgban Blood Magic nven ismeretes, valamint vilgszerte is e munkacmen hallhattunk a projektrl. Nyugodtan mondhatjuk, hogy tesztalanyunk nem mai csirke: 2004-ben, mikor elzetest rtunk rla, a kvetkez v elejre grtk a megjelensi dtumot, m a boltokba kerls csak az elmlt hnapban volt esedkes. Az els kpek s videk lehengerl grafikval, vltozatossggal s sok-sok ms finomsggal kecsegtettek, ilyen mdon nem voltunk restek kiprblni az j akci-szerepjtkot, mikor az megrkezett szerkesztsgnkbe.

Szerepjtk lvn a Dawn of Magic is karaktergenerlssal indul – azaz indulna, lvn csak az elre megtervezett ngy szerepl kzl addik lehetsgnk vlasztani. Mindegyik hsnek megvannak a maga erssgei, gyengesgei, illetve a kivltkpp hlye neveik. Elsknt beszljnk a Flszeg Tudsrl (Awkward Scholar), aki ideje nagy rszt knyvolvasssal s mgiatanulssal tlti. Ebbl kifolylag nagyon sok mannja (a jtkban ezt Chi-nek nevezik) van, tmadsai viszont tbbnyire gyengk. A Pk Felesge (Baker's Wife) stramm asszony, letereje jval tbb van a msik hrom szereplhz viszonytva. A Kvr Szerzetes (Fat Friar) a legersebb a ngy karakter kzl – mr ami a fizikai adottsgokat illeti: kpes legtbb trgy cipelsre egyszerre. A Furcsa Cigny (Weird Gypsy) nvre hallgat hlgyemny tlagos kpessgekkel br: jutott neki mindenbl kisebb-nagyobb mrtkben. Miutn kinevetttek magatokat az iditbbnl-iditbb neveken, levonhatjtok a kvetkeztetst: hromfle alapvet adottsg ltezik a Dawn of Magic-ben. Az els az leter, mely rtelemszeren srls esetn apadhat, illetve magtl vagy klnfle lttyk hatsrl nhet. A Chi – mint mr emltettem – a mant jelenti: segtsgvel tudunk varzsolni. Vgl pedig illik megemlteni az erssget, mely htizskunk tartalmt befolysolja. A jtkban ugyanis minden trgynak, felszerelsnek slya van, ilyen mdon nem tmhetjk vgtelensgig pakkunkat, hiszen karakternk nem felttlenl fogja elbrni azt. Szintlpskor ezen hrom adottsgot fejleszthetjk: nvelhetjk leternket vagy mannnkat, tovbb ersdhetnk, minek ksznheten tbb item kerlhet htizskunkba.

Aki esetleg attl tartana, hogy a ngy karakter neki nem elg, radsul a vltozatossgot is hinyoln, annak megsgjuk: feleslegesen aggdik. Egyfell, mr egyetlen karakterrel is rendkvl hossz idbe telik vgigjtszani a Dawn of Magic-et, msfell pedig a megtanulhat varzslatok s a klnfle testi elvltozsok rvn aligha akad majd kt ugyanolyan karakternk a jtk sorn. A Fable cm Peter Molyneux-fle szerepjtkkal prblkozknak bizonyra emlkezetes volt, ahogyan hsnk tetteitl fggen megvltozott klsre – kicsit rszletesebben kapott helyet ez az rdekessg tesztnk alanyban is. Karakternk teste szmos ponton vltozhat meg, a legelkpesztbb lnyek jhetnek ltre egy-egy vgigjtszs sorn. Szrnyaink s szarvaink nhetnek, kezeink talakulhatnak, lbaink elcskevnyesedhetnek a repls sokszori hasznlata miatt. Hihetetlenl jpofa dolog ez, nem kicsit nztnk, mikor bgys cigny asszonyunk fejbl hirtelen kt bazi nagy tlk ntt ki. Hovatovbb mg a vltozatossgot is lehetv teszi. Tetovlsokat is aggathatunk karakternkre, ha mindezek utn mg mindig nem tartjuk elgg elvetemltnek hsnk. (Azrt megjegyezzk: a kls talakulst mi nem nagyon tudjuk befolysolni.)

A ksztk szerint a Diablo s a Dawn of Magic kt teljesen klnbz jtk. Els ltsra nemigen hisznk nekik. „Mirt is?” Hangzik a krds, a vlasz pedig viszonylag egyszer. Az orosz alkotsban a hangsly teljes mrtkben a mgin van: itt nincs se harcos, se vadsz, hanem csak mgus. Tizenkt f gazatra bontottk a varzslatokat tulajdonsgaik szerint, melyekbl a jtk elejn hrmat vlasztva gyszlvn mesterei lehetnk azoknak. Ilyen kategrik a tz-, a fld-, a vz-, a leveg-, a csont-, a fekete-, a fny-, a vrmgia, az alkmia, a rontsok, az ldsok s az idzsek. Mindegyik tpus nyolc varzslatot rejt, mely sszesen kilencvenhat megtanulhat kpessget jelent. Ezek kztt akad elsdleges, illetve msodlagos varzslat, melyeket kedvnk szerint kombinlhatunk, nvelve gy a lehetsgek amgy is szles trhzt. A hatsosabb sebzs rdekben pldul tzlabdinkat tzzel ersthetjk, vagy ppen egy-egy hosszabb ideig tart rontst gy kldhetnk ellenfelnkre, hogy mell mozdulatlansggal sjtjuk, gy tovbb tudjuk tmadni. rdemes minden lehetsget kiprblni, mert egyik-msik varzslat rendkvli hatkonysggal brhat. Szintlpskor fejleszthetjk ezeket a varzslatokat, de ersthetjk magunkat tovbbi alapkpzettsgekben is: gy mint a kereskedsben, a fegyverviselsben, a javtsi kpessgben tbbek kztt.

A jtk trtnete a Modo nvre hallgat kollga krl forog: a korbban halhatatlan lnyt bntetsl az istenek halandv tettk, s a fldre kldtk, hogy ott lje le lett. Modo azonban termszetesen ezt nem hagyja annyiban: megprblja visszaszerezni termszetfeletti kpessgeit, visszatrni a halhatatlanok vilgba, s mintegy bosszknt elpuszttani bolygnkat. A jtkoson mlik a sztori vge: a jkat prtolva megmentjk az ris srgolyt, melyet napjainkban amgy is sok baj sjt (apokalipszis, globlis felmelegeds, Tokio Hotel) vagy gonoszknt segtjk Modot cljai elrsben, hogy aztn hsnk is halhatatlann vljon.

A jtk sorn kldetseink szmos helysznen jtszdnak. Az t fejezetre osztott trtnet kulcsmisszii tbbnyire egyhangak: lnyegben mindig el kell jutnunk valahova kzben kiirtva ellensges llnyek garmadjt. A mellkkldetsek jpofk, tbbszr abszolvlhatak a plusz tapasztalati pont rdekben. Br ezek sem tl motivlak, mgis rdekesek: egy anynak segteni kell sszegyjteni gyermekeit a faluban, vagy ppen id eltt le kell vgnunk a vroshoz kzelt tolvajbandt. Az emltett szmos helyszn, sajnos csak szmban bsges – vltozatosnak nem tl vltozatosak ezek sem. Tbbnyire valamilyen kietlen vidken megynk elre, idkzben akad egy-egy falu vagy vros, majd a klnfle teleportkapukon tkerlnk egy bnyba, vgl az egsz folyamat ismtldik a vgtelensgig. A naviglst egyszerstend tbbfle mdon is nzhetjk trkpnket, br szintn megvallva nem segt sokat, st merjk lltani, hogy hasznlhatatlan. Plynknt ngy-tfle ellenfl szerepel tmegvel: koboldok, farkasok, rispkok, kgyk – sok tlet itt sem mutatkozik be. A tlk szerzett zskmny lehet pnz, fegyver, klnfle lttyk: a szoksos. Ezek kerlnek htizskunkba korltozott mennyisgben, mert ahogy emltettk, hsnk erssgtl fgg, hogy mennyit tud cipelni. rdekessg, hogy fegyvereinket fejleszthetjk, miutn a klnfle tallt kveket beleforrasztottuk mordlyunkba: gy az nagyobb sebzst kaphat, strapabrbb lehet, vagy akr karakternket is tpolhatja.

Az irnyts vgtelenl egyszer, gyakorlatilag csak az egrre van szksgnk egy edzett mutat s kzps ujj trsasgban, illetve rdemes megtanulni nhny gyorsbillentyt is a profizmus vgett. A jtk grafikja tetszets, br a Titan Quest sokkal szebb volt nla – cikknk alanynak mentsgre legyen mondva, hogy a gpigny meglehetsen jra sikerlt mg az kort feldolgoz cmnek mg Daks kollgnk gpt is sikerlt a hallba kldenie. A textrk nhol elnagyoltak, a karakterek kidolgozsa kiss darabos, tovbb a sznvilg is elgg fak. A vgeredmny teht nem a legtkletesebb, de nem panaszkodhatunk a mr emltett rendszerignyek miatt, no meg persze a Dawn of Magic gy is az egyik legjobban kinz produktum a kategrijban. A hangokkal nem voltunk mr annyira megelgedve: a szinkronsznszek vlhetleg kevs kvt ittak azon reggelen, mikor sszedobtk a jtk hangalfestst – a szinkron lmos, lettelen. A krnyezet s ms llnyek ltal keltett hanghatsok rendben voltak, a zenvel sem akadtak gondok leszmtva azt, hogy alig-alig csendlt fel valami muzsika.

A Dawn of Magic legnagyobb problmja, hogy nincs hangulata: egyszeren unalmas. A jtk elejn ltrehozunk egy karaktert, elindulunk vele automatikusan az els kldetsrt, ami a sztorihoz kapcsoldik: ekkor naplnkban lerjk, hogy mit, hol, mennyit kell lni, mi pedig robot mdjra menetelnk a clllomshoz, hogy vagdalkozzunk ssze-vissza. A kldets befejeztvel visszatrnk a megbzhoz, majd elkld valaki mshoz, ahol kezddik az egsz procedra ellrl. Engem egyedl a hsm vletlenszer eltorzulsa motivlt – ez jelenti az egyedli sznfoltot a jtkban.
A Dawn of Magic olyan jtk, mellyel sszessgben nem lenne semmi problmnk, ha lveznnk vele jtszani, s lenne ami motivlna minket a vgigjtszsra. sszessgben a jtkmenet j, tgondolt, a grafika is elfogadhat, azonban mit rnek ezen pozitvumok, ha unalmas a jtk? Rendelkezzen egy cm akrmilyen DirectX 10-hez mlt kinzettel, ha nem szrakoztat: akkor csak gyis egy techdem marad, nemde?