Kevesen vitatjk az els Tomb Raider rdemeit, ami ha nem is volt minden tekintetben forradalmi (a ffigura egy ni Indiana Jones s Batman hibrid volt, a jtkmenet pedig egy 3D-be oltott Prince of Persia s Rick Dangerous), felettbb meghatroz csillagknt ragyog mig is a videojtkok gboltjn. A folytatsainak npszersge s kritikai elismertsge azonban egyre inkbb lefele vel grbt mutatott, rszben taln azrt is, mert az eredeti fejlesztcsapat lecserldtt, a jtkmotor (gy az ltala nyjtott feladvnyok vltozatossga) pedig vekig csak nagyon apr mrtkben fejldtt, a konkurens TPS-ek teht egyre jobban elhztak a Tomb Raider sorozat mellett, amit a vicc szerint mr csak a heroina mretes keblei tartottak a piacon. Az abszolt mlypont a hatodik f epizd volt, ami ugyan vgre j jtkmotort kapott, mgsem vltotta be a hozz fztt remnyeket, hatalmasat bukott, amire kis hjn rment a franchise s a kiad (az addig nll Eidos-t megvette az SCi), a fejlesztcg (a Core Design) pedig gyakorlatilag megsznt ltezni.

Nagy meglepetsnkre a sorozat tavaly kpes volt felkelni a padlrl, az ismt teljesen lecserlt jtkmotort (s magt az egsz jtkot) a szintn Eidos al tartoz, valamivel felejthetbb Tomb Raider klnokkal (Gex szria, Akuji the Heartless, Legacy of Kain sorozat) elhreslt amerikai Crystal Dynamics ttte ssze, s mint az Zoenn kollga tesztjben is olvashat, remek munkt vgzett. A tervezk bevallott clja az volt, hogy ha trtnetben s plyiban egsz pontosan nem is, szellemisgben mindenkpp visszavigyk a Tomb Raider: Legendet az eredeti srrabls gykerekhez (az tdik s hatodik f epizd mr szinte vgig urbnus krnyezetben jtszdott), tovbb prgsebb s modernebb varzsoljk, felhozzk (sok tovbbi tlet klcsnzsvel) a legjabb Prince of Persik szintjre. A produktum sikere visszareptette a sorozatot is a fellegek kz, jra napirendre kerlt a nagy hollywoodi mozifilm folytatsnak krdse, a Crystal Dynamics-nl elkezdtek molyolni a jtk nyolcadik f epizdjn (2008-ban vrhat, jelenlegi munkacme: Lara Croft Tomb Raider: Legend II), st a rgi rajongk szmra a hsgkrt cserbe, az jak szmra pedig a kezdetek bemutatsa vgett mellkesen sszedobtk az els rsz remake-jt is.

gy szletett meg a napokban PlayStation 2-n s PC-n debtlt (hamarosan jn a PlayStation Portable portja, valamikor ksbb pedig Wii-re is kihozzk) Tomb Raider: Anniversary – igaz kicsit kacifntos szls volt, elszr egy volt Core Design alkalmazott, Robert “Raven” Lettan prblkozott vele, de beletrt a bicskja, majd a Core Design csonka maradvnya kvetkezett, de az vltozatuk is a kukban kttt ki nmi botrny ltal ksrve, vgl a Crystal Dynamics vette kzbe az gyet. Az amerikai cg termszetesen a rgi-j epizdot is a Legend motorjra ptette, igaz nhny j fcsr is bekerlt a mociba, nhny pedig felteheten a nosztalgia s a jtk 1996-os jelene hangslyozsaknt kikerlt belle. jdonsg pldul, hogy clpkn is ugrlhatunk, s a kamps ktl (hivatalos nevn kaginawa, ami mg nem mgneses, de ugyangy mkdik, mint a Legendbeli trsa) hasznlata utn a falakon is szaladglhatunk, akrcsak Perzsia Hercege, tovbb PlayStation 2-n apr jdonsg a kln sta gomb megjelense is (a Legendben PC-n mr volt, s persze az analg kar finom mozgatsval is lehetett lasstani). Visszalps, de mint rtam egyrtelmen szndkos, hogy ismt kt klnfle mret gygyt csomagot gyjthetnk, teljesen hinyzik a PDA, a headset, a tvcs s a zseblmpa (ez azrt 1996-ban sem volt technolgiai kurizum, mellesleg fklya sincs helyette, igaz nem is kell stt helyeken kolbszolnunk), tovbb a trgymen is olyan, kicsit lassabban kezelhet lett, mint a korai rszekben. A Zippel s Alisterrel folytatott headsetes kommunikcit (aminek indokolt hinya szerintem kicsit lassabb, kihaltabb teszi a jtkot, persze egyben visszahozza a rgi magnyos, sokkal tbb elgazsban bklszs hangulatot is) Lara naplja vltotta ki, a feladatokhoz teht ezttal nem kapunk folyamatosan tippeket, a naplban akad csak nagy ritkn egy-egy hasznlhatbb j tancs, klnsen a fnkharcoknl javaslom a lapozgatst. rdekessg mg (nem helyezhet egyik serpenybe sem), hogy a Legendben s sok ms jtkban megjelent kdarabknt lezuhans helyetti automatikus megkapaszkodst kikapcsolhatv tettk a fejlesztk, teht aki kellen mazochista, perem elkapsokkal s manulis kapaszkodssal is meg szeretn idzni a rgi Tomb Raiderek szellemt, megteheti.

Jelentsen megvltozott a bullet time is, ezttal nem az ellenfelek fejre kell ugranunk az aktivlshoz, hanem ha elg lmot kaptak az opponenseink, automatikusan neknk rontanak, ekkor nagyon jl idztve a megfelel gombkombincival kapcsolhatjuk be a mduszt, st ekkor mg jobb idztssel kapunk egy fejlvs lehetsget is, ami a fnkkkel ugyan nem vgez, de ltalban ezt kell alkalmaznunk ellenk is minden tmads megindtsakor. Apr furcsasg, hogy emberek ellen egyltaln nem harcolhatunk az alap harcrendszerrel (s a verekedsi kombk sem lnek), igaz az els rszben sem akadt sok emberi ellenfl (mellesleg llat s termszetfeletti tmad sincs tl sok, a klasszikus eldhz hasonlan a jtk nem a harcokra, hanem az tkeressre van erteljesebben kihegyezve), ezttal a humn rosszakarkkal trtn sszecsapsok mind gombnyomogats ritmusjtkokk degradldtak. Ehhez hasonl visszalps az is, hogy nincsenek a jtkban motoros szakaszok, amik ugyan nem voltak a kedvenceim a Legendben, de a hres jachtot ldzs tvezet jelenetet remltem, hogy lejtszhatjuk motorral, sajnos azonban nem, szimpla statikus animci maradt. Nansznyi vltozs tovbb, hogy Lara kastlya, a Croft Manor ezttal mr egy kezdetben is teljesen nyitva ll, rendesen megnyerhet remek kis kalandjtk, a Legendbeli plet nagytestvrt jrhatjuk be, tovbb hrom helyett csak ktfajta titkos trgyat gyjtgethetnk, a Gold Rewardok megfeleli azonban mind egyedi trgyak.

De lssuk az igazn lnyeges dolgokat! A grafika a Legendhez viszonytva (a motor azonossgbl kvetkezen) nem sokat vltozott, PlayStation 2-n szinte tkletes, br az igazn llkiakaszt, festi helysznek, mint a Legendben Bolvia s Ghna eleje hinyoznak, persze itt is minden gigszi, fleg az eredeti jtkhoz kpest. A tervezk igazn eltalltk azt az arany kzputat, amit egy Tomb Raider rajong kvnhat. A trtnet s a plyk pontosan kvetik az els rszt (Natla, Larson, Pierre, Scion, dinoszauruszok, mitikus s eredeti szrnyek, atlantiszi istenek stb.), minden emlkezetes helyszn visszakszn Peruban, Grgorszgban, Egyiptomban s Atlantiszon, ugyanakkor minden fel lett gyrva mai sznvonalra s meg lett vltoztatva. Rengeteg a plusz terlet, minden sokszor nagyobb s komplikltabb, s mivel jelentsen megvltozott a jtkmenet (anno a lnyeg a peremek kis felbontsban trtn kiszrsa s nagyon precz ugrssokkal trtn elrse volt, plusz kaptunk sok unalmas kulcsos kirakzst is, ma viszont sokkal nagyobb a felbonts s rengeteg az j lehetsg), gyakorlatilag egy helyszn sem oldhat meg a rgi mdszerrel, ergo akik agyonjtszottk az els epizdot, azok is j feladvnyokba botlanak.

A Legend kt legnagyobb hibja, a knnysge s rvidsge is ki lett itt kszrlve, a jtk meglehetsen nehz, taln az els rszt is bereli, fleg, ha minden extrt be akarunk gyjteni (nagyon meg kell kzdennk a cuccokrt, az alap Artifactokrt is legalbb annyira, mint a Legendben egy-egy Gold Rewardrt) s minden plyt Time Trial mdban is teljesteni prblunk, tovbb a 15 plyjval (minden megvan, ami a klasszikusban, de nhnyat sszevontak egy szintbe) kellen hossz is. Komolyabb hibaknt taln csak azt lehet felrni, hogy az ellenfelek, noha ott sem voltak szlnyek, a Legendhez kpest is butultak (s 2007-ben mr nem mentsg az sem, hogy ezek tbbnyire oktalan llatok s szrnyek), semmit nem taktikznak, csak jnnek neknk, ha pedig magasabban vagyunk, az alattunk lev falnak.

Mint a legtbb ilyen jelleg akcijtkban s a Legendben is, az sszegyjtgetett trgyak a magasabb nehzsgi szintek teljestsvel egyetemben sok extrt nyitnak meg: cheateket, skineket, zenket, koncepcis rajzokat, mozikat, jabb szinteket s hasonlkat. Mivel az Anniversary lnyegben egy remake a sorozat komolyabb j vagy ppen si rajongi szmra, a megnyl extrk is a korbbi rszeket idzik meg erteljesebben. Lthatunk nagyon rgi koncepcis rajzokat (pldul Toby Gard legels skicceit), korbbi epizdok dobozaibl s promcis anyagaibl kszl vlogatst, jtszhatunk az eredeti, alacsony poligonszm Larval is, kalandozhatunk a fejlesztk sandbox plyjn, de ami a legrdekesebb, megnyithatjuk a fejleszti kommentrt is. Ez utbbi olyan, mint a DVD filmeknl a rendezi kommentr, persze ugyangy nem lehetett megoldani, ha elnyerjk s aktivljuk, fix helyeken jelennek meg kristlyok, amelyeknl az adott krnykrl hallgathatunk meg rvidebb-hosszabb szvegeket, rengeteg visszaemlkezssel s sszehasonltssal (eredeti Tomb Raider vs. Tomb Raider: Anniversary) megtzdelve – gy rmlik, korbban csak a The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay-ben tallkoztam hasonlval.

rdekessg mg, hogy br a trtnet lnyegben vltozatlan, a dialgusokban elhelyeztek pr halvny utalst Lara Legendben megismert csaldi tragdijra is. Egsz pontosan Jacqueline Natla, a hatalmt visszaszerezni prbl gonosz bukott istenn cloz r, hogy Lara is egy olyan kivlasztott, aki az oldaln uralkodhatna Atlantisz s a vilg felett, tovbb Lara s a napljn keresztl megidzett apja is tbbszr utal r, hogy Atlantisz rejtlye sszefgg, vagy legalbbis sszefgghet Lara anyja Legendben megismert eltnsvel – ezek br apr, de a sorozatot jl ismerk szmra rtkes pluszok.
Nekem nem okozott csaldst a jtk, jl irnythat, vgre elg hossz s nehz, sok extra kihvst s jrajtszhatsgot nyjt, minsgi darab, radsul frankn felidzi az eredeti epizdot, jl lehet vele nosztalgizni gy modern kntsben, tovbb rengeteg j dolgot is tartalmaz, teht j jtkknt is ott van a szeren. Aki nem kedveli a sorozatot s nem brta a Legendet sem, annak nem ajnlom, de minden ms akcijtkosnak igen, mg az sem akadly, ha nem ismeri az elzmnyeket.